[Adv] Een Revolutionaire Stap: van laptops naar iPads

- Gastauteur

[Advertorial] In het hart van België is GO! COOVI secundair onderwijs een uitdagende transformatie gestart.  Deze beroeps-technische school, met 280 enthousiaste leerlingen die streven naar een toekomst in vakgebieden zoals bakkerij, tuinbouw of slagerij, heeft bewust gekozen voor een verandering in de manier waarop ze leren en lesgeven. Het geheime wapen achter deze transformatie? iPads!

Nellie Droushoudt, pedagogisch ICT-coördinator bij Coovi, en Mauritz Luyten, verantwoordelijke leerlingadministratie, staan aan het hoofd van deze revolutie. Zij initieerden het iPad-project in de school en praten erover met trots. Met een team van 65 toegewijde leerkrachten en openstaande vacatures voor nieuw talent, heeft de school een duidelijke visie: de educatieve ervaring van hun leerlingen verbeteren en hen voorbereiden op de eisen van de moderne wereld.

Praktisch Onderwijs, Persoonlijk Leren: De Kracht van iPads op school en thuis

De keuze voor iPad boven traditionele laptops werd zorgvuldig overwogen. “We zijn een Brusselse school met veel leerlingen die taalondersteuning nodig hebben”, stelt Nellie. “Daarom zijn toegankelijke toestellen een must. De leerlingen moeten heel gemakkelijk op school en thuis aan de slag kunnen met de apps. We merken nu al dat leerlingen via de iPad makkelijker met Apps aan de slag gaan om hun schoolwerk en hun taal te verbeteren. Met de uitleenlaptops die we hadden was de drempel veel hoger. Leerlingen zijn meer gemotiveerd om met de iPad te werken dan met een laptop. De gebruikvriendelijke interface van een iPad biedt hun meer mogelijkheden.”

Toepassingen die het Verschil Maken: Van Restaurants tot Sterrenstelsels

De toepassingen zijn net zo gevarieerd als de vakrichtingen zelf: van het reserveren van tafels in het didactische restaurant tot het creëren van promotiefilmpjes voor de schoolwebsite, of het schetsen van een volgend taartontwerp binnen de bakkerij-afdeling. In de tuinbouwrichting kunnen leerlingen planten identificeren dankzij een scanning app en werken ze hun praktijkfiches uit op de iPad voordat ze aan de slag gaan in de tuin. Voor de slagerij worden kosten bespaard door koeien met augmented reality te versnijden voordat er met echte karkassen wordt gewerkt. Voor aardrijkskunde is er de mogelijkheid om het sterrenstelsel in 3D te verkennen. Ook taalvaardigheden worden verbeterd met gedifferentieerde oefeningen in verschillende talen. iPads transformeren duidelijk de manier waarop leerlingen betrokken zijn bij hun leerproces.

“De toestellen zijn voorzien van een speciaal toetsenbord waardoor ze bestand zijn tegen stof en spatten. Handig uiteraard wanneer de leerlingen in de keuken aan de slag zijn. De voorbije jaren moesten we soms letterlijk de blaadjes groenten van tussen de toetsen halen. De lange batterijduur speelde ook een rol in onze keuze, net als de vele mogelijkheden. Zo zullen de leerlingen een QR-code kunnen scannen op een machine en op die manier de juiste instructies krijgen.”, legt Mauritz uit.

Empowerment door Technologie: Talenten Ontdekken met iPads

Coovi koos bewust voor een één-op-één manier van werken. “De leerlingen van de eerste graad laten de iPad altijd op school. De tweede en derde graad mogen het toestel meenemen zodat ze thuis ook aan de slag kunnen. Via de app van Smartschool heeft iedereen toegang tot de planner waar alles in staat over taken, planning, berichten.”

Maar iPads zijn meer dan alleen educatieve hulpmiddelen; ze zijn een bron van empowerment. Leerlingen die thuis geen toegang hebben tot laptops, kunnen nu met trots hun iPads gebruiken. Dit heeft niet alleen de digitale kloof overbrugd, maar heeft ook het potentieel van deze jongeren ontsloten. Ze ontdekken niet alleen nieuwe kennis, maar ook hun eigen talenten en interesses.

“Het bleek al snel dat iPads de perfecte tool waren om leerlingen te voorzien van wat ze nodig hebben – of het nu gaat om leerstoornissen, taalproblemen of gewoonweg een gebruiksvriendelijke interface. De ingebouwde functies, zoals de dictafoon, hebben geleid tot meer inclusief leren, terwijl specifieke apps in verschillende vakopleidingen, zoals tuinbouw, slagerij en hotelmanagement, de mogelijkheden voor praktisch onderwijs hebben uitgebreid.”, vertelt Nellie met trots.

Leerkrachten als Gidsen: Samenwerken met Technologie

Om dit project te laten slagen, kregen de leerkrachten geruime tijd op voorhand een iPad, samen met opleidingen en begeleiding op maat. Leerkrachten spelen immers een cruciale rol in dit proces. “Ze zijn niet alleen uitgerust met iPads, maar worden ook actief betrokken bij het creëren van lesmateriaal en het aanpassen van hun aanpak aan de behoeften van de leerlingen.”, stelt Nellie. Het resultaat? Een beter begrip van alle mogelijkheden, meer betrokkenheid en een grotere focus op gepersonaliseerd leren. “Zoals in elke school stond niet elke leerkracht te springen voor de verandering. Het was onze taak, samen met de mensen van Econocom, om hen er de meerwaarde van te laten inzien.”, verduidelijkt Nellie in alle transparantie.

Duurzaamheid en Kostenbewustzijn

Duurzaamheid speelde ook een belangrijke rol, niet alleen in termen van batterijduur, maar ook in de context van de restwaarde van de iPads. Econocom heeft een rol gespeeld bij het uitleggen van het duurzame aspect en hoe het systeem op lange termijn werkt. Dit vertaalt zich in minder werkuren, minder problemen en minder onderhoudskosten.

“Duurzaamheid moet je over de hele levensduur van een toestel beschouwen”, zeggen Jense Fontyn en Frederik Vancraywinkel van Econocom. “De aankoopprijs is één zaak, maar bij iPads bijvoorbeeld is er altijd een grote restwaarde. Vanuit Econocom ondersteunen we de school ook op technisch en pedagogisch vlak.” Nellie vult aan: “Onze school heeft een ambitieus ICT-beleidsplan opgesteld voordat we de specifieke keuze voor iPads maakten. We hebben met verschillende partijen gesproken, maar de voordelen die Econocom bood, waren overduidelijk.”

Beheer via Jamf

De school houdt het beheer van de toestellen dicht bij zich. “Ook dat is een bewuste keuze.”, stelt Mauritz “iPads zijn bijzonder gemakkelijk in onderhoud en beheer. De leerkrachten zagen snel in dat er minder tijdverlies is bij het connecteren met onze schermen, om maar iets te noemen. We doen het beheer via Jamf. Eén van de voordelen is dat we zelf de apps naar de toestellen van leerkrachten en leerlingen kunnen pushen. Door de samenwerking met Econocom zijn we er ook zeker van dat we onmiddellijk een defect toestel kunnen vervangen.”


Dit is een commerciële bijdrage in samenwerking met Econocom. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Meer informatie over  Econocom en de GO! Coovi-school is hier te vinden.