‘Technologie is een hulpmiddel waarbij de leerkracht centraal staat’

- Cédric Van Loon

Leerkrachten lager onderwijs en technologie zijn soms een moeilijke match. Vroeger wist de leerkracht binnen zijn klaslokaal het antwoord op zowat elke vraag. Vandaag brengt technologie de confrontatie dat leerlingen het al eens beter weten. Dat kan clashen…

Leerkrachten kan je vandaag in drie groepen verdelen. De eerste kleine groep zijn de enthousiastelingen die alles van technologie willen omarmen om het maximale eruit te halen. De tweede kleine groep moet er helemaal niets van hebben en blijft pen en papier hanteren. De derde grote groep zit daar middenin.

Winfried Mortelmans, CEO bij Van In: “Iedereen kent de vloek van de digitale presentatie, waarbij je computer net iets onverwacht doet. Paniek is de eerste reactie, hopelijk gevolgd door gezond verstand of hulp van buitenaf om een oplossing te vinden. Beeld je nu in dat een leerkracht elke dag zo’n presentatie moet geven, de hele dag door. Wanneer dan iets misloopt, is dat heel confronterend voor hen.”

Bingel in lager onderwijs

Van In heeft met Bingel de belangrijkste digitale tool in huis voor het lager onderwijs. Mortelmans weet als geen ander wat er beweegt binnen het lager onderwijs en hoe Van In leerkrachten kan overtuigen.

“Het is heel confronterend voor een leerkracht wanneer een digitaal platform niet naar wens werkt. De leerlingen weten vaak waarop er moet worden geklikt of welke kabel niet insteekt, maar ze zeggen dat niet altijd. Dan krijg je een heel andere verhouding. De leerkrachten worden kwetsbaar opgesteld, wat ze niet gewend zijn.”

Het is heel confronterend voor een leerkracht wanneer een digitaal platform niet naar wens werkt.

Winfried Mortelmans, CEO bij Van In

Om Bingel vertrouwd te maken, organiseert Van In gratis trainingen in augustus voor meer dan 3.000 leerkrachten. Die kunnen gaan over nieuwe digitale functies en hoe je die moet gebruiken, maar ook de basics zijn van belang. Wie de verplaatsing niet kan of wil maken, kan terecht bij de vele filmpjes die Bingel verduidelijken.

Voorzichtige leerkrachten

Elke leerkracht is anders, wat de ontwikkeling van Bingel uitdagend maakt voor Van In. De klantendienst krijgt meer dan ooit vragen over het platform. Leerlingen bellen nooit volgens Mortelmans. “Die klikken overal op en vinden hun weg wel.”

“Een leerkracht heeft sneller schrik om iets verkeerd te doen en gaat daarom eerst bij ons ten rade. Klinkt dat raar? Ergens niet, omdat ze voorzichtig willen zijn met de punten van de leerlingen.” Volgens hem worden vandaag bijvoorbeeld nog heel wat digitale oefeningen afgedrukt om in de klas met pen en papier te maken. Hiermee zadelt de leerkracht zichzelf met een hoop extra werk op en extra kosten voor de school (papier, inkt).

Het is vooral belangrijk om het digitale te vertrouwen, alvorens het te omarmen. Van In zorgt ervoor dat Bingel niet onmiddellijk nieuwe technologie integreert gewoon omdat het kan. Neem nu virtual reality: er bestaan al heel wat toepassingen voor, maar om er nu wiskundige oefeningen mee te maken is een stap te ver.

Een leerkracht heeft sneller schrik om iets verkeerd te doen en gaat daarom eerst bij ons ten rade. Klinkt dat raar?

Winfried Mortelmans, CEO bij Van In

“Het is belangrijk voor ons om telkens een balans te vinden zodat we niemand afschrikken, maar tegelijk ook op tijd innovaties toevoegen”, zegt Mortelmans.

Digitale platformen

Met alle digitale tools die Bingel beschikbaar stelt voor een leerkracht, wil Van In een ondersteunde rol spelen. De uitgeverij werkt aan een soort boost voor de leerkracht door hun workload lichter te maken. Denk hierbij aan het automatiseren van administratie en rapporten zodat ze meer tijd kunnen steken in leerlingen. “Geen enkele leerkracht wordt leerkracht omdat die graag rapporten maakt”, zegt Mortelmans.  

“Technologie mag geen doel zijn maar een middel. Het moet voor een beter leerresultaat zorgen met een hoger engagement en rendement van de leerlingen. Voor ons staat de leerkracht altijd centraal en biedt Bingel ondersteuning om extra dingen te doen.”

Het is overigens vandaag duidelijker dan ooit voor de leerkracht om op digitale platformen prestaties van leerlingen in te schatten. Er is een algemeen dashboard waar je kan zien wie er goed bezig is en moeilijkere oefeningen mag krijgen, en wie extra aandacht nodig heeft.

Differentiatie

Differentiatie is heel belangrijk voor Van In om Bingel te blijven promoten in het lager onderwijs. Zo krijgt elke leerling oefeningen op maat voorgeschoteld en op zijn niveau. Zoiets is niet mogelijk zonder digitale tools omdat het onbegonnen werk is voor de leerkracht.

“Je merkt wel dat die differentiatie om vertrouwen vraagt van de leerkracht”, benadrukt Mortelmans. “Dankzij het online dashboard kunnen ze dieper graven en ontdekken waarom welke leerling bepaalde oefeningen heeft gekregen. Eens ze dat een aantal keer hebben gedaan zien ze de meerwaarde in en vertrouwen ze het systeem. Latere controles kunnen daarna altijd, maar de belangrijkste stap is gezet.”

Scholen werken vandaag digitaal op verschillende snelheden.

Scholen werken vandaag digitaal op verschillende snelheden. Bij nieuwe scholen merk je dat een digitaal gefocuste directeur enkel digitaal gezinde leerkrachten aanneemt en zo heel vooruitstrevend kan zijn. Andere scholen moeten het doen met een mix van voortrekkers en technologieleken en een wel of niet technisch gezinde directeur. Dat maakt dat elke situatie anders is en dat iedereen begrip moet hebben voor elkaar. Wat wel vaststaat: digitaal is een stap die moet worden omarmt. Hoe vroeger, hoe beter.