Gamekunde: platform voor leerkrachten, kinderen én ouders
Lander Van der Biest ontwikkelde een hip platform waar zowel leerkrachten als kinderen en ouders inspiratie kunnen halen rond games in het onderwijs. Of hoe een passie voor games en lesgeven kan uitmonden in een prachtig initiatief.
Lander Van der Biest (32) is van kindsbeen af gebeten door de gamemicrobe. “Nog voor ik kon lezen was ik al met games bezig. Het liet me nadien nooit meer los”, aldus de Gentenaar. De jongste tijd raken games en hun educatieve functie steeds meer ingeburgerd in het Vlaamse onderwijsveld. Toen Lander het thema jaren geleden introduceerde in zijn school, het toenmalige Sint-Salvator (nu Dokata) in Gent, stond hij figuurlijk op een eiland. De leerkracht lager onderwijs volharde en ziet de huidige evolutie graag plaatsvinden.
Laagdrempelig
“Games beginnen te leven in het onderwijs en dat juich ik uiteraard toe”, gaat meester Lander verder. “Wereldwijd waren er al mooie voorbeelden van hoe games in een klasomgeving nuttig kunnen zijn. Denk maar aan Minecraft for Education. Uit de meeste games vallen trouwens leeraspecten te halen. Alleen is het belangrijk om de zaken goed te kaderen. Daarom wil ik Gamekunde bewust zo laagdrempelig mogelijk houden.”
Gamekunde biedt voor zowel leerkrachten als leerlingen en ouders interessante informatie. “Vaak weten leerkrachten of ouders weinig over bepaalde games. Ik test er verschillende per maand en koppel er telkens lesmogelijkheden aan. Ouders kunnen op de site ook zien of een bepaald spel wel geschikt is voor hun kind. Daarnaast geef ik regelmatig tekst en uitleg bij bepaalde begrippen. Denk maar aan de PEGI-normering.”
Naast informatie over de games zelf, laat Lander zijn licht schijnen over randzaken zoals omgaan met games en speeltijd. “Het is belangrijk dat gebruikers de juiste balans vinden tussen gamen en andere activiteiten. En het mooie is dat sommige zaken perfect kunnen worden gekoppeld. Denk maar aan de Ring Fit Adventure voor Nintendo Switch. Ik maakte lesfiches zodat leerkrachten die game perfect kunnen integreren in pakweg een rekenles.”
Sett-award
Begin dit jaar viel Gamekunde in de prijzen op Sett, de grootste onderwijsbeurs van Vlaanderen. Lander kreeg de award Digitaal Leren. Een mooie bekroning voor het werk waarmee hij startte in 2019. Wie naar de site surft, komt terecht op een uitnodigende plek. Daarvoor dankt Lander zijn partner. “Mijn vriendin Ayla is grafisch ontwerper en heeft haar eigen bedrijf BlueFury, dat helpt natuurlijk een stuk. Maar ik ben echt fier op wat we hebben gerealiseerd. Zeker omdat we pas drie jaar bezig zijn.”
De inspiratie voor games haalt hij uit verschillende hoeken. Zo is Lander oprichter van de gamesite Gaming Boulevard. “Dat is een Engelstalige site waar we gamereviews publiceren. Als er games zijn met een interessante insteek voor Gamekunde, dan is uiteraard handig meegenomen. Eigenlijk is Gamekunde gegroeid uit het werk dat ik doe voor Gaming Boulevard. Zo leerde ik Bee Simulator kennen op een Gamescom demo. Die game maakt gamers wegwijs in de wereld van de honingbij en dat leek me ideaal om op te nemen in Gamekunde.
Lesfiches en nascholingen
Via Gamekunde bereikt Lander zijn publiek op verschillende manieren. Hij geeft meer duiding bij games en alles wat met gaming te maken kan hebben. Voor leerkrachten maakt hij die onderwerpen heel toegankelijk en tastbaar. “Van elke game die ik beschrijf op Gamekunde maak ik lesfiches en koppel ik die aan leerdoelen. Die fiches stel ik gratis beschikbaar voor leerkrachten die ermee aan de slag willen gaan. Het zijn praktische, en op de leerling gerichte, documenten die op verschillende niveaus kunnen worden ingezet.”
Ik geef graag ook ideetjes mee aan leerkrachten, ouders en de kinderen zelf. Die moeten geen tien nieuwe games per maand verwachten. Daarvoor ontbreekt mij de tijd Wel probeer ik heel divers te zijn en aan de slag te gaan met uiteenlopende games, platformen en onderwerpen. De lesfiches die ik maak zijn naast Gamekunde ook terug te vinden op Klascement. “
Een ander aspect van het werk voor Gamekunde zijn nascholingen. Scholen of leerkrachten die meer willen weten over games in het onderwijs, kunnen terecht bij Lander. “Dat zijn vaak praktische momenten waarbij we de games zelf spelen en er zo bepaalde leselementen uit halen. Omdat ik zelf alle games speel, leer ik ook de valkuilen kennen. Ik vind het belangrijk dat leerkrachten die met games willen werken in de klas, zelf ook goed op de hoogte zijn van alle mogelijkheden én de beperkingen.”
Nieuwe uitdaging
Lander Van der Biest is sinds enkele maanden uit de klas gestapt, al dan niet tijdelijk. Hij koos voor een uitdaging bij Impact Connecting. “Dat was een moeilijke keuze, maar de uitdaging was zo interessant dat ik het niet kon weigeren. Eigenlijk sta ik nu aan de andere kant van het spectrum en werk ik mee aan de organisatie van de ICT-Praktijkdag, schrijf ik artikels voor Eduzine, enzovoort. Het geeft me ook de kans om nog meer met Gamekunde, en dan specifiek de nascholingen, bezig te zijn.”
Vertrekken vanuit een ander standpunt heeft volgens Lander heel wat voordelen. “Ik ben uit de schoolcontext gebroken waardoor ik het platform nog groter kan inzetten. Het geeft me de kans om nog meer input te geven aan Gamekunde. Pas op, ik mis de connectie met de kinderen enorm. Er borrelen ideetjes om iets met en voor kinderen op poten te zetten. En wie weet sta ik ooit terug voor de klas”, besluit Lander Van der Biest.