Apple zet in op vroegschools programmeren en app-ontwikkeling

- Ilene Langen

Dankzij de nieuwe activiteitengids van Apple ‘Iedereen kan programmeren: voorschoolse en vroegschoolse educatie’ kunnen leerlingen uit het basisonderwijs leren coderen. Ook voegt Apple er het ontwerpen van inclusieve apps aan toe en breidde het bedrijf de Schoolwerk-app uit.

Leerlingen en leerkrachten uit het basisonderwijs die met Apple werken, kunnen vanaf nu gebruik maken van de nieuwe activiteitengids ‘Iedereen kan programmeren: voorschoolse en vroegschoolse educatie’. Het aanbod programmeerlessen breidt daarmee uit van de kleuterschool tot de universiteit.

Ook kunnen leerlingen in één uur kennismaken met de wereld van app-ontwikkeling dankzij de nieuwe activiteit ‘Inclusieve app ontwerpen’. Als afsluiter voegt Apple de ondersteuning van exit-tickets aan de Schoolwerk-app toe en kunnen leerkrachten deze app op hun eigen toestellen gebruiken.

De nieuwe activiteitengids

De nieuwe leswijzer ‘Iedereen kan programmeren: voorschoolse en vroegschoolse educatie’ komt er ter aanvulling van ‘Iedereen kan programmeren’ en de Swift Playgrounds-app. Apple zet Swift namelijk in als opensourceprogrammeertaal voor het onderwijs, dat ook door professionele ontwikkelaars gebruikt wordt.

Met de gids kunnen kinderen reeds op jonge leeftijd kennismaken met programmeren, meer bepaald wanneer ze hun eerste rekenkundige denkvaardigheden ontwikkelen. Vaker zonder toestel dan mét kunnen kleuters en leerlingen tot het vijfde leerjaar zich belangrijke programmeerconcepten eigen maken.

Iedereen kan programmeren apple
Bron: Apple

Dat doen ze bijvoorbeeld door te discussiëren, te ontdekken en te spelen bij rekenen, muziek en in de turnles. Denk hierbij aan het leren van programmeercommando’s door middel van dansbewegingen.

“Door zich al op jonge leeftijd de basisbeginselen van programmeren eigen te maken, leren kinderen goed te luisteren, te communiceren en anders te denken. Bovendien draagt dit bij aan hun zelfvertrouwen”, volgens Leticia Batista, een kleuterjuf op de McKinna-basisschool in Oxnard (Californië). “Programmeren stimuleert de gelijkheid tussen leerlingen, ongeacht de taal die ze thuis spreken. Zo bouwen we een sterke gemeenschap van probleemoplossers op.”

Iedereen kan programmeren apple
Bron: Apple

Inclusieve app ontwerpen

Tijdens de EU-programmeerweek kon je met je leerlingen al meedoen aan de ‘Inclusieve app ontwerpen’-activiteit. Deze nieuwe les van Apple laat leerlingen in een uur tijd zien hoe zij ideeën kunnen omzetten in een toegankelijke app. Dankzij het proces leren de kinderen een belangrijk probleem te benoemen, een creatieve oplossing ervoor te bedenken en de benodigde code te schrijven.

De Schoolwerk-app

Tot slot breidde Apple de Schoolwerk-app uit met ondersteuning van exit-tickets. Dankzij deze tickets kunnen leerkrachten gemakkelijk vragen opstellen om de kennis van leerlingen tijdens of na de les snel te toetsen. Leerkrachten kunnen nu ook zelf accounts aanmaken voor leerlingen, zonder dat het IT-team hiervoor moet tussenkomen.

Iedereen kan programmeren apple
Bron: Apple

“Programmeren en apps ontwerpen zijn essentiële vaardigheden waarmee leerlingen kritisch en creatief leren denken. Dat komt altijd van pas, of ze nu uiteindelijk wel of geen app-ontwikkelaar worden”, voegt Susan Prescott, VP Education & Enterprise Marketing bij Apple, er nog aan toe.

Je kan de nieuwe activiteitengids hier downloaden. De les ‘Inclusieve app ontwerpen’ vind je hier. De Schoolwerk-app is beschikbaar als bètaversie via AppleSeed for IT.


Lees ook: Nieuwe grafische rekenmachine van Texas Instruments zet in op Python – Schoolit