Thomas More lanceert AI-tool Tommi voor studiekeuze

Thomas More heeft een AI-tool ontwikkeld die toekomstige studenten helpt bij hun studiekeuze. Tommi beantwoordt vragen over studierichtingen, opleidingen en jobkansen.

De hogeschool Thomas More ontwikkelde een nieuwe AI-tool die toekomstige studenten helpt bij het maken van een studiekeuze. De digitale assistent “Tommie” maakt gebruik van informatie uit het volledige opleidingsaanbod van de hogeschool.  

“We merken veel keuzestress bij jongeren door het immense aanbod aan opleidingen en de decretale drempel, ook wel bekend als de harde knip. Dat was voor ons de drijfveer om deze AI-tool te ontwikkelen”, aldus Tim Moriën, directeur Marketing & Communicatie bij Thomas More. De nieuwe AI-tool is een primeur in het Vlaamse onderwijs.

Keuzestress

De AI-tool beantwoordt vragen zoals “Wat is een studiepunt?”, “Welke opleiding past bij mijn interesses?” of “Wat zijn de jobkansen na een bepaalde opleiding?”. Volgens de school zorgt het grote aanbod in het hoger onderwijs vaak voor keuzestress. Dat wordt versterkt door structurele drempels, zoals de ‘harde knip’ na het eerste jaar.

AI-tool Tommi beantwoordt vragen over studiekeuze. Bron: Thomas More

De tool gebruikt informatie uit het volledige opleidingsaanbod van Thomas More, dat het grootste is binnen het Vlaamse professionele bachelor- en graduaatsonderwijs. Toch mikt Tommi niet uitsluitend op potentiële studenten van de hogeschool. De meeste vragen gaan over algemene thema’s zoals studiekeuze, opleidingsinhoud en carrièreperspectieven. Daarom kan ook wie elders wil studeren, baat hebben bij de AI-tool. Internationale studenten krijgen bovendien antwoorden in het Engels.

lees ook

Vlaamse scholen gebruiken AI om impact van omgevingsgeluid op klaslokalen te meten

Digitaal aanspreekpunt

Hoewel Tommi digitale ondersteuning biedt, blijft persoonlijk contact voor Thomas More belangrijk. De school organiseert jaarlijks infomomenten, proeflessen en workshops. Tijdens de volgende infoavond op 3 september zijn er op zeven campussen medewerkers beschikbaar om vragen te beantwoorden. Tommi verwijst studenten bovendien gericht door naar contactpersonen, met naam en e-mailadres.

Onderwijssector blijft doelwit van cybercriminelen: zeven stappen voor betere databeveiliging

Met deze zeven stappen blijft je data veilig en weerbaar tegen dreigingen.

Onderwijsinstellingen worden steeds vaker getroffen door cyberaanvallen. Rubrik somt zeven concrete stappen op waarmee de sector zijn cyberweerbaarheid kan versterken.

De toenemende digitalisering binnen het onderwijs maakt instellingen kwetsbaar voor cyberdreigingen. Cybercriminelen richten hun pijlen niet alleen op commerciële bedrijven, maar ook op hogescholen en universiteiten. De waardevolle data die ze beheren, zoals persoonsgegevens en betaalinformatie, vormen een aantrekkelijk doelwit.

Focus verschuift naar databeveiliging

Rubrik benadrukt dat een sterke IT-infrastructuur niet langer volstaat. De beveiliging moet zich vooral richten op het beschermen van data zelf. Dat begint bij het identificeren van gevoelige bestanden, bijvoorbeeld met Data Security Posture Management (DSPM). Niet alle data zijn even kritiek, dus instellingen moeten prioriteit geven aan documenten met gevoelige inhoud.

Daarnaast is toegangsbeheer cruciaal. Door multi-factor authenticatie en een zero-trustbeleid te implementeren, krijgen alleen bevoegde personen toegang tot systemen en data. Identity Resilience helpt vervolgens bij het snel opsporen en herstellen van identiteitsgerelateerde aanvallen.

Ook onnodige dataopslag vormt een risico. Bestanden die niet meer nodig zijn, moeten verwijderd worden om te voorkomen dat ze bij een aanval in verkeerde handen vallen.

Inzicht in datastromen en back-upstrategie essentieel

Instellingen moeten hun datastromen gedetailleerd in kaart brengen. Alleen zo kunnen zij verdachte activiteiten tijdig detecteren. Aanvallers richten zich vaak op specifieke onderdelen binnen het netwerk, zoals een database of server. Vroegtijdige detectie beperkt de schade aan systemen en gegevens.

Tot slot onderlijnt Rubrik het belang van back-ups. Regelmatige back-ups zorgen ervoor dat instellingen na een incident snel kunnen herstellen. Een goed uitgewerkte herstelstrategie is onmisbaar om de continuïteit van onderwijsdiensten te waarborgen.

De oproep van Rubrik is duidelijk: onderwijsinstellingen moeten databeveiliging beschouwen als een topprioriteit. Niet alleen om hun systemen te beschermen, maar vooral om de privacy van studenten en medewerkers te waarborgen.

i3CONNECT lanceert eerste interactieve display ‘Elm 2’ na fusie met CTOUCH

Het nieuwe merk i3CONNECT stelt zijn eerste product voor: de Elm 2, een interactief touchscreen ontworpen voor het onderwijs. Deze lancering volgt op de fusie tussen i3-Technologies en CTOUCH.

Nieuwe display mikt op gebruiksgemak en duurzaamheid

Met de Elm 2 brengt i3CONNECT een interactieve display op de markt die draait op Android 14 en EDLA-gecertificeerd is. Scholen kunnen kiezen tussen een afgesloten omgeving via i3CONNECT Studio of volledige toegang tot de Google Play Store. Die keuze gebeurt tijdens de installatie.

De Elm 2 bevat functies gericht op toegankelijkheid, zoals een verplaatsbaar menu, aanpasbare kleurmodi en programmeerbare knoppen. Dankzij een 8-core processor en 8 GB geheugen ondersteunt het toestel langdurig gebruik van educatieve toepassingen. Connectiviteit wordt voorzien via WiFi 6, Bluetooth 5.2 en aansluitingen aan de voorzijde, waaronder USB-C en HDMI.

Op vlak van duurzaamheid claimt i3CONNECT dat het toestel 25 procent minder energie verbruikt dan vorige modellen. Dankzij aanwezigheidssensoren schakelt het scherm automatisch uit bij afwezigheid. De display draagt bovendien het EU ECO-DESIGN-label en ENERGY STAR 8.0-certificering.

Resultaat van fusie en gedeelde visie

De Elm 2 is het eerste product dat voortkomt uit de samensmelting van i3-Technologies en CTOUCH. Volgens CEO Michel De Coster symboliseert het toestel de gedeelde visie van beide bedrijven. De display is bedoeld als oplossing voor veelvoorkomende uitdagingen in het onderwijs, zoals energiebeheer, eenvoudige installatie en consistente prestaties.

De Elm 2 wordt standaard geleverd met software zoals i3CONNECT Whiteboard en ALLSYNC voor draadloos delen. Optioneel kunnen scholen kiezen voor functies zoals een luchtkwaliteitssensor of remote device management via Cortex.

Met deze introductie zet i3CONNECT in op een breed inzetbare oplossing voor hedendaags lesgeven, waarbij gebruiksgemak en duurzaamheid centraal staan.

lees ook

i3-Technologies neemt Ctouch over

Kempense docent-onderzoeker plant eerste zaadje voor eigen ‘ChatGPT’

Kempenaar Toon Otten bouwt een zelfstandig AI-taalmodel op basis van open-source materiaal en eigen servers.

Toon Otten, een Turnhoutse docent-onderzoeker, creëerde samen met zijn team bij Hogeschool Inholland in Rotterdam een zelfstandig AI-model. Hiervoor gebruikte ze eigen hulpmiddelen zoals open source materiaal en eigen servers, volledig los van grote techgiganten zoals Google of Microsoft. “Deze ontwikkeling laat zien dat we niet lijdzaam moeten toekijken hoe Big Tech de AI-wereld domineert”, aldus Toon Otten in een interview aan Gazet van Antwerpen.

Afhankelijkheid

Otten maakte zich zorgen over wat er met de data van zijn studenten gebeurde. Dergelijke commerciële platformen staan er namelijk om bekend om hun AI-modellen te trainen met data van gebruikers.

“Privacy was een grote zorg. Wat gebeurt er met de data van onze studenten? Daarnaast zijn er beperkingen voor gratis gebruikers en merkten we dat onze trainingsdata na verloop van tijd gewoon verdwenen”, aldus Otten.

Zelfstandig AI-model

Genoeg redenen voor Otten om de touwtjes in eigen handen te nemen. En dat deed hij ook. “Met beperkte middelen hebben we iets gerealiseerd waar veel grotere instellingen nog aan werken: onze eigen ChatGPT, maar dan volledig in eigen beheer”, aldus Otten.

Op basis van open source-materiaal dat op eigen servers gestockeerd werd, creëerde Otten en zijn team een zelfstandig AI-model. “Wij beheren het hele systeem zelf: opslag, geheugen, updates en privacy. We kunnen de privacy garanderen, het gratis aanbieden en de kennis blijft intact.”

Onderwijs

Deze doorbraak is uniek in het Nederlandstalige onderwijs. Otten zal het project niet alleen presenteren op het congres ‘Nederlands Centraal’ van de Taalunie, maar richt zijn pijlen ook op andere locaties in Europa, en zelfs in Zuid-Afrika en Curaçao.

“We moeten AI begrijpen, ermee leren werken – ik verplicht mijn studenten zelfs – maar ook zélf het initiatief nemen. Wij hebben nu een model dat we voor allerlei toepassingen kunnen inzetten, zonder zorgen over data.”

AI-on-Demand-platform krijgt grondige update voor Europese AI-onderzoekers

Het AI-on-Demand-platform heeft een update doorgevoerd dat de samenwerking tussen academische instellingen, bedrijven en Europese AI-projecten moet versterken.

Het Europese AI-on-Demand-platform (AIoD) heeft een vernieuwde versie gelanceerd met een verbeterde interface en uitgebreidere functionaliteiten. Onderzoekers krijgen nu toegang tot meer dan 500.000 AI-assets en kunnen efficiënter AI-tools ontwikkelen, testen en inzetten binnen uiteenlopende infrastructuren.

Europese AI-projecten

De update wil samenwerking tussen academische instellingen, bedrijven en Europese AI-projecten versterken. Het platform bevat diverse hulpmiddelen die elk stadium van AI-onderzoek ondersteunen. De Metadata Catalogue maakt het mogelijk om eenvoudig en uniform te zoeken in verschillende databronnen. MyLibrary laat gebruikers toe om hulpmiddelen te bewaren en te ordenen voor hergebruik of gedeeld gebruik.

RAIL biedt een werkomgeving waar onderzoekers gezamenlijk AI-experimenten kunnen creëren, delen en evalueren. Dat bevordert het verfijnen en standaardiseren van AI-modellen. AI Builder vereenvoudigt complexe AI-taken zoals documentopvraging en samenvattingen, zonder programmeerkennis.

Daarnaast kunnen gebruikers via Success Stories in contact komen met experten die praktijkervaring delen. RoboCompass ondersteunt ontwikkelaars in robotica door te helpen met niet-technische obstakels. Met de EU AI Ecosystem Mapping tool krijgen beleidsmakers en onderzoekers inzicht in belangrijke spelers binnen het Europese AI-landschap.

Centrale hub

Alle diensten zijn beschikbaar via een single sign-on systeem, wat de toegang tot het platform vergemakkelijkt. AI-on-Demand wordt beheerd door AI4Europe en maakt deel uit van het Horizon Europe-programma. Het platform wil bijdragen aan een transparante en betrouwbare toepassing van artificiële intelligentie in Europa.

Mediawijs Awards 2024 bekronen zes initiatieven rond mediawijsheid

Zes projecten uit Vlaanderen en Brussel zijn bekroond tijdens de negende editie van de Mediawijs Awards. De uitreiking is een initiatief van het Vlaams Kenniscentrum Digitale en Mediawijsheid om mediawijze projecten extra erkenning te geven.

Recordaantal inzendingen en zes winnaars

Voor de editie van 2024 werden 47 projecten ingediend, een recordaantal. De onafhankelijke jury beoordeelde de inzendingen op hun mediawijze inhoud, maatschappelijke impact, duurzaamheid, vernieuwend karakter en aandacht voor digitale inclusie. Uiteindelijk werden zes winnaars gekozen, elk in een eigen categorie.

De Meest Mediawijze Award ging naar het project Nieuwswijsneuzen, een samenwerking van onder andere Arteveldehogeschool, Universiteit Antwerpen, VVJ en Ketnet. Het project maakt kinderen weerbaarder tegen desinformatie door nieuwswijsheid te bevorderen vanuit een kinderrechtenperspectief.

OCMW Brugge won de Impact Award met DIGISCAN Regio Brugge. Met huisbezoeken op maat brengen zij de digitale situatie van kwetsbare bewoners in kaart, geven ze advies en voeren ze kostenanalyses uit.

In de categorie Innovatie sleepte Child Focus de prijs in de wacht. Hun project OK Groomer is een game in het platform Roblox en wil kinderen leren omgaan met online gevaren zoals grooming.

Focus op inclusie en inspiratie

District09 ontving de Inclusie Award voor het project Traject Digitaal Inclusieve Wijk, dat organisaties in Gentse wijken stimuleert om digitale inclusie te bevorderen.

De Inspiratie Award ging naar E-inclusie in detentiehuis Kortrijk van Stad Kortrijk. Het project richt zich op gedetineerden en buurtbewoners met workshops rond onder andere phishing en persoonlijke ondersteuning.

Tot slot was er een Mediacoach Award voor GameHive van eduCentrum vzw. Dit initiatief zet videogames in om jongeren digitale en sociale vaardigheden bij te brengen en hun creativiteit te stimuleren.

Minister van Media Cieltje Van Achter benadrukte tijdens de uitreiking het belang van mediawijsheid voor alle burgers in een steeds complexere digitale samenleving.

Online of fysiek onderwijs? Studieresultaten blijven gelijk bij vrije keuze

Studenten presteren even goed, ongeacht of ze lessen online of in de aula volgen. Dat blijkt uit Nederlands onderzoek, op voorwaarde dat studenten zelf hun voorkeur kunnen volgen.

Vrijheid van keuze maakt het verschil

Het onderzoek werd uitgevoerd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en focuste op het vak Organisation and Environment binnen de bacheloropleiding Bedrijfskunde. Studenten konden zelf kiezen of ze het college fysiek bijwoonden, via een livestream volgden of nadien een opname bekeken. De resultaten op het examen bleken vergelijkbaar, ongeacht de gekozen methode.

Volgens de onderzoekers speelt de vrijheid van keuze een grote rol in het succes. Studenten kunnen zo leren op de manier die het beste bij hen past. Dat maakt het onderwijs ook toegankelijker, bijvoorbeeld voor studenten met een fysieke beperking of andere noden. Online lesvormen bieden voor hen meer flexibiliteit.

Een andere succesfactor was de actieve betrokkenheid van docenten bij online studenten. Via chatfuncties en interactieve tools zoals quizzen werd de online groep tijdens de les actief aangesproken, wat de leerervaring versterkte.

Pleidooi voor flexibel onderwijs

Hoewel het onderzoek wijst op gelijke studieresultaten, benadrukken de betrokken onderzoekers dat de campuservaring meer biedt dan alleen kennisoverdracht. Universiteiten blijven belangrijke ontmoetingsplekken waar sociale interactie en netwerkvorming plaatsvinden. Fysieke aanwezigheid kan bijdragen aan groepsgevoel en samenwerking.

Toch pleiten de onderzoekers voor een blijvende investering in flexibel onderwijs. De ervaringen uit de coronaperiode bieden waardevolle inzichten die het onderwijs inclusiever en toekomstbestendiger kunnen maken. Hybride vormen zoals livestreams of opnames bieden niet alleen voordelen voor studenten, maar helpen ook bij het efficiënter inzetten van lesruimtes.

De onderzoekers vinden het belangrijk dat universiteiten inspelen op de veranderende verwachtingen van de arbeidsmarkt. Studenten combineren hun studie steeds vaker met stages, buitenlandervaring of werk. Onderwijsmodellen die meer ruimte bieden voor zulke initiatieven kunnen helpen om studenten beter voor te bereiden op hun loopbaan.

lees ook

Hybride lesgeven in secundair onderwijs: papier en digitaal hebben elk hun pluspunten

Studiedag ‘Onderwijs Met Games’ focust op digitale leervormen

Op 5 mei organiseert Impact Connecting de studiedag ‘Onderwijs Met Games’, een evenement dat professionals uit onderwijs, jeugdwerk en cultuur samenbrengt rond digitale en interactieve leervormen.

De studiedag richt zich op de rol van moderne media in het leerproces. Bezoekers maken er kennis met verschillende toepassingen van technologie in educatie, zoals videogames, gamification, programmeren, virtual reality en artificiële intelligentie. De sessies tonen hoe spelprincipes en digitale tools kunnen bijdragen aan een andere manier van leren, die creatiever en actiever is.

Breed aanbod voor diverse sectoren

De studiedag mikt niet enkel op onderwijsprofessionals. Ook jeugdwerkers, cultuurmedewerkers en sportorganisaties kunnen er inspiratie opdoen. De centrale insteek is hoe spel, beweging en digitale technologieën ingezet kunnen worden in uiteenlopende leeromgevingen. Er zijn sessies over spelend leren, bewegend leren, game-based learning en digitale creativiteit.

De organisatoren benadrukken dat voorkennis over games geen vereiste is. De studiedag wil een laagdrempelige toegang bieden tot nieuwe inzichten in leren en begeleiden. Zowel ervaren professionals als nieuwkomers in het thema vinden er workshops, lezingen en demonstraties op maat.

Interdisciplinair en praktijkgericht

Met ‘Onderwijs Met Games’ wil men het debat stimuleren over de rol van digitale media in het leren van de toekomst. De studiedag is praktijkgericht en brengt verschillende sectoren samen om ervaringen uit te wisselen. Daarbij ligt de nadruk op de maatschappelijke en educatieve meerwaarde van technologie.

Het programma vindt plaats op de campus van HOGENT en is open voor iedereen met interesse in onderwijs, jeugdwerk of cultuur. Meer info omtrent inschrijving kan je hier terugvinden.

lees ook

‘Van gamen kan je leren’ – Liesbeth Last

Impact Connecting organiseert de dag in samenwerking met HOGENT en met steun van Smart Games en het VAF.

Google breidt NotebookLM uit naar meer landen en voegt nieuwe functies toe

Google maakt de AI-toepassing NotebookLM wereldwijd beschikbaar in meer dan 200 landen, waaronder België en Nederland. Tegelijkertijd krijgt de tool verschillende nieuwe functies.

NotebookLM is een AI-tool die gebruikers helpt om documenten beter te begrijpen. De tool gebruikt generatieve AI om gepersonaliseerde samenvattingen, verduidelijkingen en verbanden te bieden tussen documenten die een gebruiker zelf uploadt. Google noemt deze benadering ‘source-grounded AI’, waarbij de AI enkel antwoorden geeft op basis van de geüploade documenten. Dit moet de betrouwbaarheid van de gegenereerde antwoorden verhogen.

Voorheen was NotebookLM enkel beschikbaar in de Verenigde Staten. Met de uitbreiding naar meer dan 200 landen, waaronder België en Nederland, is de toepassing voortaan wereldwijd toegankelijk. Gebruikers kunnen documenten uploaden in verschillende formaten zoals Google Docs, PDF’s en tekstbestanden. Nieuw is dat nu ook informatie van Google Presentaties en websites verwerkt kan worden.

Nieuwe functies moeten bruikbaarheid verhogen

Google voegt ook een aantal functies toe aan NotebookLM. Zo kunnen gebruikers nu automatisch samenvattingen genereren, inclusief een overzicht van hoofdthema’s, belangrijke vragen en een tijdlijn. Daarnaast is het mogelijk om meerdere documenten te groeperen in zogenaamde ‘notebooks’, wat het overzicht moet verbeteren bij complexe projecten of grote hoeveelheden data.

De AI in NotebookLM is gebaseerd op Gemini 1.5 Pro, een van Google’s meest recente taalmodellen. Volgens Google kan deze versie langere documenten verwerken en verbanden leggen over verschillende bestanden heen. Hierdoor moet NotebookLM beter geschikt zijn voor wie werkt met uitgebreide datasets of complexe onderwerpen.

NotebookLM blijft voorlopig een experimenteel product binnen Google Labs. De tool is enkel beschikbaar in het Engels.

Microsoft 365 Copilot helpt onderwijspersoneel administratieve taken te vereenvoudigen

Microsoft breidt de inzet van Microsoft 365 Copilot uit naar het onderwijs om administratieve werklast te verlichten. De AI-assistent wordt geïntegreerd in veelgebruikte Microsoft-applicaties zoals Word, Excel, Outlook en Teams.

Microsoft benadrukt in een blogpost hoe Copilot administratieve processen kan versnellen. De AI-tool helpt onder meer bij het opstellen van e-mails, het analyseren van data in Excel en het structureren van vergadernotities in Teams. Leraren kunnen met Copilot sneller lesmateriaal maken of bestaande documenten samenvatten. In Outlook stelt de assistent automatisch antwoorden voor of plant hij vergaderingen in.

Daarnaast ondersteunt Copilot bij het opstellen van gepersonaliseerde feedback voor studenten. De AI kan informatie uit bestaande documenten halen en herschrijven in een aangepaste stijl. Dat verlaagt de drempel om consistente communicatie te voeren met ouders, leerlingen en collega’s.

Beheerders en IT-teams profiteren mee

Ook schooladministraties en IT-teams kunnen Copilot inzetten om taken efficiënter uit te voeren. Denk aan het automatiseren van rapportages, het plannen van werkschema’s of het structureren van beleidsdocumenten. Microsoft wijst op de integratie van Copilot in SharePoint en OneNote als extra troeven om samenwerking te verbeteren.

Microsoft werkt samen met onderwijsinstellingen om feedback te verzamelen over het gebruik van Copilot. Op basis daarvan wordt de tool verder geoptimaliseerd voor het klaslokaal. Volgens het bedrijf blijft veiligheid en privacy van data een prioriteit. Gegevens blijven binnen de Microsoft-omgeving en worden niet gebruikt om de AI verder te trainen.

Met deze uitbreiding zet Microsoft verder in op de adoptie van AI binnen het onderwijs. Copilot wordt aangeboden als onderdeel van Microsoft 365-licenties voor onderwijsinstellingen.

KU Leuven en Proximus richten leerstoel op voor kwantumonderzoek

Proximus en KU Leuven hebben samen de Proximus Leerstoel in Kwantumwetenschappen en -Technologie opgericht. De leerstoel focust op onderzoek naar kwantumgeheugens en kwantumcommunicatie.

Proximus en KU Leuven slaan de handen in elkaar en richten samen een leerstoel in Kwantumwetenschappen en -Technologie op. Deze leerstoel zal zich voornamelijk toespitsen op de ontwikkeling van kwantum repeaters. Het inhuldigingsmoment vond plaats tijdens de festiviteiten rond het 600-jarig bestaan van KU Leuven.

Kwantum repeaters

De leerstoel werd officieel ingehuldigd in de Universiteitshal van KU Leuven, in aanwezigheid van Vlaams minister-president Matthias Diependaele. “Kwantumcommunicatie is een complex maar veelbelovend domein, en precies dankzij deze initiatieven kan Vlaanderen een pioniersrol blijven opnemen op vlak van technologie en digitalisatie”, aldus Diependaele.

Professor Kristiaan De Greve van het departement Elektrotechniek (KU Leuven) wordt titularis. Hij werkt samen met professoren Kristiaan Temst en Filip Tavernier. De leerstoel legt zich toe op de ontwikkeling van kwantum repeaters. Dat zijn toestellen die een sleutelrol spelen in het bouwen van kwantumgeheugens en knooppunten voor kwantumcommunicatie.

De oprichting maakt deel uit van de viering van 600 jaar KU Leuven. De samenwerking tussen KU Leuven en Proximus wordt vastgelegd in een vierjarige overeenkomst. Die moet het fundamenteel onderzoek naar toepassingen van kwantumtechnologie ondersteunen en versterken.

Kwantumtechnologie

Proximus werkt al langer aan toepassingen rond kwantumcommunicatie. In 2023 demonstreerde het bedrijf de eerste hybride kwantumverbinding in België via quantum key distribution (QKD). Daarmee worden versleutelde sleutels uitgewisseld op basis van kwantumprincipes.

Daarnaast neemt Proximus deel aan het Quantum Circle-initiatief. Dat netwerk brengt bedrijven, onderzoeksinstellingen en overheden samen om de ontwikkeling en toepassing van kwantumtechnologie in België te versnellen.

Kwantumcommunicatie belooft volgens onderzoekers in de toekomst een nieuwe vorm van beveiligde dataverbindingen mogelijk te maken. In combinatie met kwantumcomputers kan dat leiden tot toepassingen in domeinen zoals gezondheidszorg, klimaatonderzoek en materiaalwetenschappen. De leerstoel moet bijdragen aan de ontwikkeling van die toepassingen in Vlaanderen.

België – een rijzende ster in STEM: baanbrekende innovaties in engineering en technologie

Volgens de eerste STEM Skills Index is België een rijzende ster met betrekking tot STEM-vaardigheden en scoort het land goed in engineering en technologische innovatie.

Hoewel België vaak overschaduwd wordt door grotere Europese STEM-machten, profiteert het relatief kleine land van sterke R&D-investeringen en heeft het een aantal engineering instituten van wereldklasse. Hierdoor positioneert het zich als een belangrijke speler in de Tech-gedreven toekomst van Europa.

België staat op de 12e plaats en verslaat Duitsland (13e), de VS (18e) en Frankrijk (22e).

De Index, geproduceerd door STEM Workforce Consultancy SThree en het Centre for Economics and Business Research (Cebr), evalueert landen op de kwaliteit van STEM-onderwijs, employability en industriële betrokkenheid. De Belgische engineeringsector behoort tot de sterkste van Europa, ondersteund door robuuste R&D financiering en geavanceerde industriële capaciteiten. Er worden echter hiaten opgemerkt in digitale vaardigheden en aanpassing van de capaciteiten van talent aan de arbeidsmarkt. Er is met name verbetering nodig in het voorbereiden van dit talent voor de technologieën in opkomst.

“Het STEM-talent is zeker aanwezig in België, met onmiskenbare sterke punten in engineering en technologische innovatie. Met de juiste focus op digitale vaardigheden en een sterkere samenwerking tussen de industrie en de academische wereld, heeft België het potentieel om nog te stijgen in de STEM-ranglijsten.”

Catherine De Caluwe, Country Director – België bij SThree.

De positie van België in het Europese STEM-landschap

Vergeleken met zijn Benelux-buur, Nederland, loopt België nog achter op het gebied van AI en digitale transformatie.  We zien dat Nederlandse investeringen in hightech R&D hen sterk vooruit hebben geholpen. België presteert echter beter dan verschillende Europese landen in engineering, dankzij zijn sterke onderzoeksinstellingen en industriële expertise. Terwijl Zwitserland en Duitsland vooroplopen in STEM-talentontwikkeling, biedt het groeiende innovatie-ecosysteem van België een duidelijke kans voor verdere groei.

Het overbruggen van de digitale vaardigheidskloof

Om zijn plaats als Europese STEM-leider te verstevigen, moet België investeren in digitale arbeidsmarktraining, partnerships tussen universiteiten en de industrie verder versterken en een grotere speler worden in geavanceerde technologie zoals AI, quantum computing en groene energieoplossingen. Met gerichte investeringen en strategische arbeidsmarktontwikkeling kan België profiteren van zijn uitmuntendheid op engineering-vlak en zichzelf bevestigen als een grote kracht in STEM-innovatie in heel Europa.

lees ook

Meer dan 100 STEMfluencers inspireren leerlingen