Wat brengt de toekomst voor Bingel?

- Cédric Van Loon

Al bijna 10 jaar is Bingel marktleider in België binnen het lager onderwijs. Tijdens de coronacrisis loggen dagelijks tot 230.000 gebruikers online (gemeten op 20 april 2020). Van In heeft met Bingel goud in handen en kijkt samen met ons naar de toekomst.

Bingel een succes noemen is het minste wat je kan zeggen. Voor het coronavirus werden er elke dag al 900.000 digitale oefeningen gemaakt op het online platform, goed voor 226 miljoen oefeningen per jaar. Met de huidige crisis zal dat aantal ongetwijfeld nog veel hoger uitkomen. Sinds de start van Bingel in 2011 is het platform steeds blijven groeien, zowel nationaal als internationaal.

“De kaap van één miljoen Bingel-gebruikers hebben we eind 2019 gerond door onze uitbreiding naar Finland, Zweden en dit jaar naar Nederland”, zegt Winfried Mortelmans, CEO van Van In. “Onze algemene missie is kijken naar innovatie en die behapbaar maken voor de leerkracht. Bingel is er voor het onderwijs van morgen. Dat neemt niet weg dat er nog heel wat uitdagingen zijn.”

Kwaliteit van het onderwijs

De belangrijkste uitdaging is de kwaliteit van het onderwijs en de evolutie van maatschappij en ouders. In Vlaanderen is de kwaliteit heel hoog. In heel wat categorieën staan we in de top 10, maar we gaan wel achteruit. Hetzelfde geldt overigens voor heel wat landen. Een belangrijk aandeel daarin is de zogenaamde heterogeniteit.

“Kijk naar Antwerpen vandaag. Daar spreekt de helft van de leerlingen in het lager onderwijs geen Nederlands thuis. De heterogeniteit in een groep van 20 tot 25 leerlingen is veel groter geworden. Daarbij komen ook nog eens andere zaken zoals dyslexie of dyscalculie.”

Vroeger moest je afzakken wanneer je niet mee kon in het onderwijs. Vandaag aanvaarden we dat niet meer.

Winfried Mortelmans, CEO van Van In

“Vroeger moest je afzakken wanneer je niet mee kon in het onderwijs. Vandaag aanvaarden we dat niet meer in onze maatschappij en wordt er van de leerkracht verwacht dat hij of zij iedereen mee opvangt.”

Differentiatie

Om die heterogeniteit aan te pakken, zet Bingel heel sterk in op differentiatie binnen zijn online platform. Leerlingen die de materie onder de knie hebben moeten toegang krijgen tot uitdagende oefeningen, terwijl anderen net meer hulp nodig hebben of makkelijkere oefeningen wensen. De job van de leerkracht wordt verzwaard omdat de verwachtingen van de maatschappij geëvolueerd zijn.

Van In wil met Bingel een belangrijke rol spelen en alle materie voor de leerkracht behapbaar maken. Wanneer er een hervorming is van het onderwijs, wordt er een brug gevormd om de overgang te vereenvoudigen. Het introduceert met regelmaat nieuwe pedagogische concepten zodat leerkrachten daarmee aan de slag kunnen.

Bingel is vandaag actief in twee grote domeinen: leermethodes en leerplatformen. Beide sluiten 100 procent op elkaar aan. De leermethode zorgt voor de inhoud, differentiatie en totale methode om een jaar lang een vak te geven. Ze werkt vooral per domein.

Leerplatformen zijn domein- of methode-overstijgend en brengen alles samen waaronder toetsen, workflow, planning. Het gros van de voorbereiding is vandaag nog steeds een papieren boek. Digitaal kan er gepland worden welke leerdoelen wanneer worden gehaald, waar er moet worden geschoven en waar de leerkracht staat met verschillende persoonsgebonden doelen.

Online dashboard

“Voor de leerlingen is het belangrijk dat ze het plezant vinden om oefeningen te maken”, zegt Mortelmans. “We werken daarom heel sterk aan de gamification van ons platform. Zo werken we met avatars en is elk leerjaar een specifieke wereld in Bingel waar verschillende uitdagingne in de loop van het jaar naar boven komen. Leerlingen hebben daarom minder het gevoel dat ze voor school bezig zijn wanneer ze huiswerk moeten maken.”

Voor de leerlingen is het belangrijk dat ze het plezant vinden om oefeningen te maken.

Winfried Mortelmans, CEO van Van In

“Sterker nog: heel wat ouders die een tijdslot plaatsen op tabletgebruik, laten wel Bingel toe om buiten de limiet te tellen. We willen het fun maken, maar het belangrijkste is natuurlijk wel dat er ook iets wordt geleerd. Doorheen het schooljaar primeert het educatieve. Tijdens de schoolvakantie keren we de formule en wordt het educatieve meer ondersteunt door het fun-gedeelte. Die balans hebben we heel bewust gekozen.”

Elke oefening die een leerling maakt, kan de leerkracht online opvolgen in een online dashboard. Dat is vooral belangrijk binnen gedifferentieerd leren waarbij elke leerling op zijn of haar tempo werkt. Zo kan een leerkracht een moeilijk onderwerp waar een paar leerlingen over struikelen even apart nemen om dieper op de materie in te gaan.

Naast het standaardtraject in Bingel kunnen leerkrachten ook bordboeken personaliseren, content toevoegen en bijhouden voor volgend jaar.

Bingel Raket en Zomerbingel

In navolging van het succes van Bingel lanceerde Van In eind 2017 de Bingel Raket-app op iOS en Android. Hiermee kunnen leerlingen een pagina in een compatibel boek scannen om daarna de oefening digitaal te maken en verder te gaan met nieuwe oefeningen op hun eigen niveau in de app. Er bestaat ook een versie voor leerkrachten waarmee ze kunnen scannen om direct de resultaten te tonen van alle leerlingen.

Digitale innovaties blijven belangrijk voor Van In. Het introduceerde met de Zomerbingel app vorig jaar een Augmented Reality (AR)-modus om het spel tot leven te brengen. De app activeert de camera van de tablet en toont in je echte omgeving via de app een 3D-omgeving zoals bij het populaire Pokémon Go gebeurt.

Bingel ondersteunt in totaal vijf verschillende domeinen voor leerkrachten (en leerlingen):

  • Instructie
  • Verwerken en oefenen
  • Herhalen, remediëren en verrijken
  • Evalueren en toetsen
  • Plannen en opvolgen

Dagelijks nieuwe functionaliteiten

Dagelijks wordt er aan de toekomst van Bingel gesleuteld door nieuwe functionaliteiten toe te voegen en bestaande te verbeteren. Van In is geen technologie-ontwikkelaar, maar wil blijven innoveren door met partners zoals icapps samen te werken rond AR en andere (toekomst)visies. Het belangrijkste is dat er een brug wordt gemaakt naar de leerkracht zodat het voor hen makkelijk te gebruiken is in de schoolcontext.

De grote volgende stap wordt prescriptief leren. Via Bingel komt er een schat aan data binnen waarin artificiële intelligentie patronen kan herkennen. Die patronen kunnen ervoor zorgen dat elke leerling vooraf een gepersonaliseerd traject krijgt om richting een bepaald doel te werken. Leerlingen en leerkrachten worden daarmee nog beter ondersteund en de resultaten verbeteren om vlotter de eindmeet te halen. “Zo ver zijn we vandaag nog niet”, benadrukt Mortelmans.

Via Bingel komt er een schat aan data binnen waarin artificiële intelligentie patronen kan herkennen.

“Gepersonaliseerd huiswerk doen we vandaag al wel in Bingel. Een leerkracht kan dat online uitsturen met een bepaalde deadline. Dat is al een belangrijke stap. Tegelijk gaan we stap voor stap: we willen de leerkrachten niet verzuipen in nieuwe functies en alles gradueel uitrollen. Het allerbelangrijkste voor ons is om alles voor de leerkracht behapbaar te maken en te houden.”