Vlaamse Scholierenkoepel vraagt maatregelen tegen stijgende schoolfactuur

- David Van Waeyenberghe - 4 min

De energiecrisis én de digitalisering binnen het onderwijs liggen volgens Vlaamse Scholierenkoepel aan de basis van de stijgende schoolfactuur. De VSK roept minister Ben Weyts op om maatregelen te nemen.

De schoolfactuur gaat door het plafond en dat komt volgens de Vlaamse Scholierenkoepel door de energiecrisis en de digitalisering van het onderwijs door de Digisprong. Ook ondoordachte, of zoals VSK het noemt ‘domme’ kosten moeten worden aangepakt. De Vlaamse Scholierenkoepel roept Vlaamse minister van Onderwijs Ben Weyts op om de nodige maatregelen te nemen.

Bevriezing schoolkosten

De Vlaamse Scholierenkoepel organiseerde een onderzoek bij 580 scholieren uit bijna 200 Vlaamse secundaire scholen. Van de ondervraagde jongeren gaf 65 procent aan dat de schoolfactuur duurder is geworden. Slechts twee procent zag de factuur afnemen. De resultaten liggen in de lijn van het onderzoek, afgenomen door de ouderkoepel van het vrij onderwijs (VCOV). De warme maaltijden, de schoolreis, de schoolbus, enzovoort, zowat alle producten binnen het onderwijs zijn duurder geworden door de energiecrisis.

“De ondervraagde scholieren geven aan dat vooral de maaltijden, drukwerk en de schoolboeken het meest zijn gestegen. Daarom adviseren we een onmiddellijke bevriezing van de schoolkosten voor het kalenderjaar 2023”, zegt Mauro Michielsen, voorzitter en perscontact van de Vlaamse Scholierenkoepel. “We dringen aan op een maximumfactuur, aangepast aan  de studierichting. Dat is een win-win voor leerling, school en ouders. De keuze van een studierichting zou niet mogen afhangen van wat je financiële situatie is.”

lees ook

1 jaar Digisprong: grote nood aan pedagogische ondersteuning ondanks positieve invloed op schoolresultaten

Digisprong

“Alle leerlingen moeten van kwaliteitsvol onderwijs kunnen genieten en moet voorkomen dat kwetsbare gezinnen uit de boot dreigen te vallen”, gaat Michielsen verder. De VSK haalt ook de Digisprong aan als reden voor de gestegen factuur. Twee jaar geleden kregen de scholen (veel, 400 miljoen euro) geld van Europa om te investeren in de digitalisering. Die digitalisering zou de uiteindelijke kost voor schoolboeken moeten verlagen.

Dat blijkt volgens VSK niet zo te zijn. “Veel leerkrachten verkiezen een fysiek handboek boven een digitaal. Toch zijn we verplicht om een laptop te kopen, ook al gebruiken we die amper. Wat is hiervan het nut”, vraagt één van de scholieren zich af. “Scholen moeten domme kosten vermijden”, vult Michielsen aan. “Er bestaan digitale alternatieven voor invulboeken die je anders maar één keer kan gebruiken. Het gebruik van zowel digitale als fysieke leermiddelen moet vermeden worden, als daar geen didactische meerwaarde aan zit.”

Het volledige advies van de Vlaamse Scholierenkoepel lees je hier.