Televic stopt AI in oefen- en toetsplatform assessmentQ

- David Van Waeyenberghe

Technologiespeler Televic artificiële intelligentie in het digitale oefen- en toetsplatform assessmentQ. Via de toepassing kunnen examenopstellers snel antwoordopties genereren voor meerkeuzevragen. Onder andere de toelatingsproef voor artsen en tandartsen in Vlaanderen wordt via het platform afgenomen.

Hoe omgaan met AI en toepassingen zoals ChatGPT? Het is een onderwerp waar de meningen binnen het (Vlaamse) onderwijs nog altijd heel verdeeld zijn. De schrik voor fraude, plagiaat en andere vormen van misbruik halen vaak de bovenhand. “Toch biedt AI volgens ons net enorm veel nieuwe mogelijkheden voor de onderwijswereld”, zegt Filip Vanlerberghe, Product manager bij Televic Education.

Tijdsbesparing

Televic is net als andere technologiespelers al langer bezig met onderzoek rond AI. De buzz rond ChatGPT was dan ook geen eerste kennismaking. “Het heeft wel de lancering van onze ‘distractor generator’ in een stroomversnelling gebracht.” Het principe is vrij eenvoudig: examenopstellers voeren hun meerkeuzevraag met het juiste antwoord in. Na een druk op de knop krijgen ze via GPT in enkele seconden vijf alternatieve antwoorden op hun vraag.

“Een grote troef van het systeem is dat je bij elke suggestie leest waarom net die optie een slimme afleider is”, legt Pieter Pangat, R&D engineer uit. “Op basis van die informatie beslist de toetsopsteller welke afleiders in het examen komen. Vaak heeft de docent twee foute antwoorden in gedachten, maar is het moeilijk om een laatste te bedenken. Op die manier zorgt de toepassing voor veel tijdsbesparing.”

lees ook

Omgaan met chatrobots: onderwijskoepels geven richtlijnen aan leerkrachten

Nog meer innovaties

Volgens Televic mogen we de binnenkort nog meer innovaties verwachten. “AI heeft zijn meerwaarde al bewezen tijdens het creatieproces. Artificiële intelligentie zou ook alternatieve vragen van dezelfde moeilijkheidsgraad kunnen genereren voor verschillende examenversies. Ook in het verbeteringsproces zal het onmisbaar worden. Met assessmentQ verbeter je nu al automatisch de meeste gesloten vragen. AI zal dat ook mogelijk kunnen maken voor open vragen.”

“Dit is nog maar het topje van de ijsberg. AI zal de kwaliteit en betrouwbaarheid van digitale examens naar ongekende hoogtes stuwen. We zijn al vroeg gestart met de integratie van AI-oplossingen en zullen kort op de bal blijven spelen”, besluit Filip Vanlerberghe.