Informatica leerkracht ontwerpt zelf digitaal afwezighedenrooster

- David Van Waeyenberghe

Patrick De Wolf zocht en vond een oplossing voor het omslachtige afwezighedenrooster van leerkrachten in de secundaire school GO4Business. Sinds dit schooljaar gaan ook andere scholen aan de slag met GRIDZ.be.

Het systeem om afwezigheden van leerkrachten te registreren is in veel scholen vaak omslachtig. Dat was ook het geval in de secundaire school GO4Business in Sint-Jans-Molenbeek. Leerkracht Patrick De Wolf kreeg in een gesprek met de ICT-coördinator van de school een pertinente vraag. ‘Of hij het afwezighedenrooster niet eenvoudiger kon maken’, klonk het. Patrick nam het idee mee naar huis, ging er mee aan de slag en stelde even later GRIDZ.be voor. Sinds vorig schooljaar werkt de Brusselse school met de app.

Eenvoud voorop

“De app moest vooral eenvoudig zijn, zowel om afwezigheden in te geven en om de app te raadplegen”, aldus Patrick De Wolf. De leerkracht dactylo en toegepaste informatica moest, gelukkig voor hem, niet helemaal van nul starten. “Ik heb een opleiding programmeren gevolgd en mijn vader heeft altijd in de IT-sector gewerkt. Voor mij was het een leuke uitdaging naast mijn werk als leerkracht. In de klas geef ik hoofdzakelijk basisvaardigheden zoals werken in Office. De zesdejaars heb ik geholpen bij het ontwerp van een webshop voor hun GIP.”

De GRIDZ-app geeft de school verschillende mogelijkheden. Uiteraard dient de app in de eerste plaats om afwezigheden van leerkrachten aan te kondigen. “De leerlingen kunnen via smartschool of hun smartphone kijken welke leerkrachten afwezig zijn en hoe die afwezigheid zal worden opgevangen. Het systeem kan worden gelinkt aan schermen in de gang of in een kantoor. Op die manier kunnen leerlingen zonder smartphone de informatie zien. Afwezigheden kunnen trouwens tot een maand vooraf worden ingegeven.”

Extra mogelijkheden

Patrick De Wolf kreeg veel lof voor zijn inspanningen, van binnen en buiten de school. Sinds dit schooljaar heeft hij de app beschikbaar gesteld voor andere onderwijsinstellingen, van secundair tot hoger onderwijs. En tegelijk voegde Patrick een aantal interessante functies toe. “Het is mogelijk om bijkomende modules te installeren. Een examenmodule bijvoorbeeld. Scholen die meerdere beeldschermen hebben ophangen, kunnen één daarvan gebruiken als fotocarrousel, gestuurd vanuit de app”, vervolgt Patrick De Wolf.

“De app is volledig te personaliseren. Heeft de school een eigen huisstijl, dan kan die perfect worden geïntegreerd. Dat geldt ook voor de lay-out, achtergrond en het schoollogo. Door de positieve commentaren heb ik besloten om de app te commercialiseren en beschikbaar te stellen voor andere scholen. Het is niet de bedoeling om daar veel aan verdienen, integendeel zelfs. Met de opbrengst kan ik nog meer functies toevoegen om de app nog interessanter te maken”, besluit Patrick De Wolf.

Een demo van GRIDZ.be aanvragen van via dit aanvraagformulier.