Smartschool voert grote prijsverhogingen door
Dankzij corona zijn veel scholen overgestapt op digitale producten. Het wachten was tot bedrijven hier munt uit zouden slaan. Zijn de prijsverhogingen van Smartschool het startschot van een dure trend?
Toen het coronavirus toesloeg, stonden aanbieders van onderwijssoftware in de rij om hun producten gratis toegankelijk te maken. Alles om te helpen het onderwijs draaiende te houden. Dat kwam als geroepen.
Tegelijkertijd vertrouwden we het niet helemaal. Al op 20 maart spraken we het vermoeden uit dat bedrijven dit wel eens zouden doen als manier om klanten te werven en binden.
Die opmerking leek wat cynisch, maar blijkt niet onterecht. Davy van Hemelen, ICT coordinator bij SAL Onderwijs in Lier, bracht een tweet naar buiten over de forse prijsverhoging van Smartschool producten.
Smartschool zelf heeft scholen schriftelijk op de hoogte gesteld van de prijsverhogingen. De nadruk in de tekst ligt vooral op de verklaring dat men blijft investeren en dat Smartschool live gratis beschikbaar blijft.
Logisch, zo merkt Van Hemelen op, want als dit betaald zou worden, zouden scholen massaal overstappen op de gratis tools die ze in de afgelopen maanden hebben leren kennen.
Prijsverhogingen Smartschool 20%
De prijsverhoging van Smartschool gaat veel verder dan een eenvoudige jaarlijkse correctie. Dit blijkt uit onderstaande tabel:
2019-2020 | 2020-2021 | Prijsstijging (%) | |
Gebruiker | 5,42 | 6,50 | 19,91% |
SKORE | 3,85 | 4,60 | 19,55% |
Oudercontact | 0,52 | 0,52 | – |
Agenda | 1,62 | 2,00 | 23,55% |
Bookwidgets (10+) | 35,00 | 35,00 | – |
Afdrukcentrum ( minimale afname 100) | 2,60 | 2,60 | – |
Nadat eerst een enorm aantal gebruikers is binnengehaald met een “gratis” aanbieding, is het voor Smartschool tijd om te oogsten.