Voorkom diefstal van laptops
Laptops zijn in het onderwijs onmisbaar geworden. Maar ze zijn ook duur en daardoor aantrekkelijk voor dieven. Hoe voorkom je diefstal van laptops van je leerlingen?
Diefstal is een van alle tijden. Ook op school wordt veel gestolen. Vroeger ging het hooguit om een geodriehoek of een rekenmachine van een paar tientjes. Tegenwoordig zijn laptops een aantrekkelijke buit. Een aantal onderwijsprofessionals staken de koppen bij elkaar en verzonnen manieren om de diefstal van laptops tegen te gaan.
Eigendom vaststellen
De eerste categorie oplossingen is om onmiskenbaar duidelijk te maken wie de eigenaar van de laptop is, bijvoorbeeld door leerlingen toe te staan hun laptop naar eigen smaak in te richten, bijvoorbeeld met een eigen wallpaper. Ook werd voorgesteld om de naam van leerlingen in de computer te laten graveren. Diefstal van laptops wordt een stuk minder aantrekkelijk als iedereen kan zien dat jij de laptop van een medeleerling probeert te gebruiken of verkopen.
Ook buitenschools laten gebruiken
Diefstal van laptops kan het beste voorkomen worden door goed op te letten. Uit onderzoek blijkt dat als leerlingen de laptops ook buiten school mogen gebruiken ze een grotere verantwoordelijkheid ervaren. Ze letten beter op en zijn zuiniger op hun laptops. Laat leerlingen hun laptop dus ook mee naar huis nemen, waar ze er ook in de zomervakantie op mogen spelen.
Integreer ze beter in de les
De onderwijsprofessionals waren het er al snel over eens dat een goede inbedding van de laptop in de les (dus niet slechts als vervanging voor pen en papier) ervoor zorgt dat de leerling de meerwaarde van de laptop beter ziet. Daardoor gaan ze er beter op letten. Als je op zoek bent naar betekenisvolle manieren om technologie in te zetten in de les, bevat SchoolIT.be voldoende suggesties.
Meer ogen = minder diefstal van laptops
Een onderwijsprofessional gebruikte een minder voor de hand liggende manier om diefstal van laptops tegen te gaan. Hij ging het gesprek aan met vooraanstaande personen uit de gemeenschap. Hij vertelde hen wat er zoal op school gebeurde en hoe laptops (en andere technologie) daarin een vitale rol spelen. Ook liet hij hen weten hoe ze laptops van school kunnen herkennen. Hij sprak met lokale kerkgenootschappen, maar ook met leiders van jeugdbendes (dit speelde in de VS) én met eigenaren van kringloopwinkels.
Als gevolg van dit gesprek wist de gemeenschap niet alleen hoe een school-laptop eruit ziet, maar ook dat deze van vitaal belang is voor het schoolsucces van de leerling.
Het aloude adagium: “It takes a village to educate a child” bleek ook hier te kloppen. Diefstal van laptops kwam ineens een stuk minder voor.