Vlerick sleept hoofdprijs in de wacht voor innovatief leerprogramma

- David Van Waeyenberghe

De Finance and Accounting Simulation Tool (FAST) biedt een online leertraject waar deelnemers zich op eigen tempo kunnen verdiepen in de essentie van financiën.

Vlerick kreeg de gouden award uitgereikt tijdens de jaarlijkse conferentie van the Future of Management Education Alliance (FOME). De Vlerick Business School liet onder andere het Imperial College van Londen en de universiteit van Melbourne achter zich. Het online leertraject FAST leent zich perfect voor kandidaten die, op eigen tempo, zich de essentie van de financiële wereld willen eigen maken. Het dient als basis voor geavanceerde cursussen in de Master in Business Administration (MBA)-programma’s.

Finance toegankelijk en tastbaar

Boekhouding en financiën zijn voor veel studenten en leidinggevenden zonder financiële achtergrond overdonderende begrippen. Ten onrechte, volgens de Vlerick Business School. “Finance is gebaseerd op logische principes en bouwstenen en de basis is relatief eenvoudig te begrijpen”, zegt Benjamin De Wulf, Senior Learning and Development Consultant bij Vlerick. “Het kan zelfs spannend zijn omdat het veel onthult over een organisatie. Met het leertraject maken we het onderwerp toegankelijk en tastbaar.”

FAST bestaat uit een interactieve simulatie, multimedia-inhoud en een aantal leeractiviteiten die bedoeld zijn om de nieuw verworven kennis toe te passen op de context van de cursist. “In eerste fase leren de cursisten de taal van de boekhouders en financiële managers spreken en krijgen ze zicht op de grondbeginselen”, vult Sophie Manigart, professor of Corporate Finance aan. “Vervolgens leren de deelnemers de financiële staat van een organisatie analyseren en interpreteren. Om tot slot de kennis toe te passen op de eigen context.”

Erkenning voor digitaal innovatieve aanpak

De FOME Learning Innovation Awards zetten de meest creatieve en impactvolle leermethodes uit het Insendi-platform in de verf. Het platform is toonaangevend in de online en blended leerruimte en zet de pedagogie op de voorgrond. De awards erkennen intelligente, goed doordachte pedagogische methodes. Het gaat om solide processen die erin slagen om beoogde leerdoelen bij studenten te bereiken met innovatie en creativiteit.

“Voor Vlerick is deze award een erkenning voor onze progressieve en digitaal innovatieve aanpak waarbij we inzetten op ervaringsleren gecombineerd met flexibiliteit”, aldus Steve Muylle, Associate Dean Digital Learning. “De FOME-collega’s waren enthousiast over hoe onze gamified simulatie financiële concepten en taal tastbaar maakt. De prijs is ook een erkenning voor de inspanningen van ons Learning Hub-team dat ernaar streeft om voorloper te zijn in digitale leerinnovatie.”