Twee projecten uit Smart Education @ Schools vallen in de prijzen
VRkeer en FONEMI zijn tijdens twee events in de prijzen gevallen. De projecten van Smart Education @ Schools kaapten een eerste en tweede plaats weg.
Goud voor VRkeer
VRkeer behaalde een knappe eerste plaats tijdens The Excellence in Road Safety Awards. Die Tijdens dat jaarlijkse event kaapte VRkeer de hoofdprijs weg in de Young People-catergorie. De organisatie reikt elk jaar awards uit aan projecten die meewerken aan een verbeterde verkeersveiligheid. Dit jaar kreeg de Preventiedienst van Leuven de prijs voor hun educatieve VR-game. Ruim 7.200 leerlingen van zullen dit schooljaar met VRKeer aan de slag gaan.
Met VRkeer wil de Preventiedienst de kennis en praktische vaardigheden vergroten van jongeren in het verkeer. De VR-toepassing leert kinderen van 10 tot 14 jaar in een veilige omgeving omgaan met het dagelijks verkeer. De leerkrachten kunnen hen in real time opvolgen. Het project richt zich op zeven vaardigheden en drie niveaus. De leerlingen krijgen een gepersonaliseerd traject waardoor de informatie kan worden aangepast aan hun sterke en zwakke punten.
Zilver voor FONEMI, vermelding voor Bootc@mp Frans
FONEMI pakte een knappe tweede plaats tijdens de Games and Learning Alliance Conference 2022. De Serious Game Competition Awards zet de beste digitale games in de bloemetjes. Het project van de Vives Hogeschool in Brugge is een applicatie die het fonetisch bewustzijn van kleuters oefent. FONEMI komt tegemoet aan de nood van leerkrachten voor meer individuele ondersteuning aan de leerlingen. Via de app krijgt de leerkracht zicht op de voortgang van de kleuter en is het gemakkelijker om hen individueel te monitoren.
Er is naast de twee prijzen wel meer reden om tevreden te zijn bij imec, dat het project Smart Education @ Schools coördineert. In 2021 lanceerde imec een oproep en daar vloeide onder andere Bootc@mp Frans uit voort. De eerste resultaten van het leerplatform voor de derde graad secundair onderwijs zijn bekend. De leerlingen krijgen de opdracht om als detective een mysterie op te lossen. Via dashboards volgt de leerkracht de vooruitgang van de leerlingen. Bekijk het resultaat in onderstaand filmpje.
lees ook