Techno Ninja’s laat kinderen kennismaken met STEM

- Jeroen Langendam

Afb: Atlas Copco

Atlas Copco organiseerde op 27 november voor de vierde keer het evenement Techno Ninja’s. Elk jaar trekt het evenement meer deelnemende kinderen.

Dat techniek belangrijk is, zal voor de meeste leerkrachten geen nieuws zijn. STEM/STEAM bereidt leerlingen voor op een toekomst waarin Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics van levensbelang zijn.

Het bedrijf Atlas Copco, een technische onderneming, wil graag meer vrouwen in haar personeelsbestand. Om die reden heeft het bedrijf Pleiades opgericht, een internationaal vrouwennetwerk. Dit netwerk is de drijvende kracht achter Techno Ninja’s.

Doel van het evenement is “kinderen van medewerkers tussen 6 en 14 jaar op een speelse en interactieve manier in contact brengen met STEM”. Het evenement werd in 2016 voor het eerst georganiseerd en trekt elk jaar meer deelnemers. Dit jaar moesten kinderen zelfs op de wachtlijst worden geplaatst, omdat het aantal beschikbare plaatsen volledig was volgeboekt.

Aantal Techno Ninja’s ‘Verdubbeld’

De organisatie van Techno Ninja’s meldt vol trots dat het aantal deelnemers is verdubbeld en dat er net zoveel jongens meedoen als meisjes.  De term “verdubbeld” wekt de indruk dat dit jaar tweemaal zoveel kinderen deelnamen dan in 2018. Dat blijkt niet te kloppen, want de verdubbeling is ten opzichte van 2016.

Een deel van de groei is het gevolg van een verlaging van de leeftijdsgrens van 7 naar 6 jaar.

Groeipotentie

De claim dat het aantal deelnemers is verdubbeld, is dus iets te positief. Techno Ninja’s voorziet echter duidelijk in een vraag, die groter is dan het aanbod dat de organisatie kan bieden.

Hopelijk kan het aantal plaatsen bij een volgende editie worden uitgebreid, om nog meer kinderen klaar te stomen voor een toekomst in de techniek.