Recordaantal Vlaamse meisjes kiest voor STEM-opleiding

- Dries Cludts

Nooit eerder kozen zoveel Vlaamse meisjes in de tweede en derde graad van het secundair onderwijs voor een STEM-opleiding. Dat is de conclusie van de jaarlijkse STEM-monitor van de Vlaamse overheid, zo meldt persagentschap Belga.

Het is al de vijfde editie van de STEM-monitor. Voor het schooljaar 2017-2018 werd een stijging van het aantal leerlingen in STEM-richtingen in de tweede en derde graad van het secundair onderwijst genoteerd, in vergelijking met referentiejaar 2010-2011. Toen stroomden 53.806 leerlingen in, vorig schooljaar waren dat er 55.153. Dat is een stijging met 1.300 leerlingen, terwijl het totaal aantal leerlingen in het secundair met 3.600 is gedaald.

Meer dan de helft (55%) van de leerlingen in het ASO verlaat de schoolbanken met een STEM-diploma. Daarbij valt vooral het percentage meisjes op, dat met bijna 4 procentpunten is gestegen. Ze maken daarmee bijna een derde uit van het totaal. Die stijging zet zich door in het hoger onderwijs, waar intussen bijna 40 procent van de studenten in wetenschappelijke bachelors vrouw is.

“Het is goed dat meer en meer jongeren voor techniek en wetenschappen kiezen”, zegt uittredend Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) in een reactie aan Belga. De STEM-doelstellingen die in 2020 gehaald moeten worden, zijn in zicht of zelfs al behaald.

Voor het aandeel STEM-richtingen in academische bachelors en het aandeel vrouwen in die richtingen worden de doelstellingen reeds overschreden. Voor het aandeel vrouwen in secundair STEM-onderwijs en professionele STEM-bachelors zijn de doelstellingen niet meer veraf.

Dat voldoende leerlingen en studenten voor STEM-richtingen kiezen, is belangrijk voor de Vlaamse arbeidsmarkt. Die heeft nood aan meer mensen met een wetenschappelijk profiel. Een vraag die bovendien alleen maar zal stijgen door de toenemende digitalisering.