Steeds meer meisjes kiezen voor techniek
Meisjes kiezen steeds vaker voor techniek, zoals een opleiding in de Science, Technologie, Engineering en Math (STEM). Voor de Vlaams minister van Onderwijs is dit goed nieuws, want het laat zien dat het STEM-beleid werkt.
Het stereotype beeld dat de technische sector een mannenbolwerk is, wordt steeds meer door de werkelijkheid opzij geschoven. Uit cijfers van de Vlaams minister van Onderwijs blijkt dat er nog nooit zoveel meisjes hebben gekozen voor een STEM-opleiding in de tweede en derde graad van het secundair onderwijs.
Ook de instroom in STEM-studies (Sciente, Technologie, Engineering, Maths) van het hoger onderwijs is de afgelopen 6 jaar fors toegenomen. Inmiddels is bijna 40% van de studenten voor een academische bachelor vrouw.
Deze cijfers staan in de vijfde editie van de STEM-monitor, een initiatief van de Vlaamse ministers van Onderwijs en Werk. Volgens de regering bewijzen de cijfers de effectiviteit van het vlaamse STEM-actieplan, dat nog tot 2020 doorloopt. Veel doelstellingen komen in zicht, een aantal is zelfs al behaald.
Minister opgetogen
De minister is blij met de cijfers: ‘Het is goed dat meer en meer jongeren voor techniek en wetenschappen kiezen’. Hij benoemt dat de nieuwe eindtermen (die in september 2019 worden vastgesteld) ook STEM-eindtermen zullen bevatten.
STEM is erg belangrijk in onze samenleving, aldus de Vlaams minister van Onderwijs: ‘Digitalisering, klimaat, mobiliteit, gezondheidszorg… om de uitdagingen van vandaag en van de toekomst aan te gaan, heeft Vlaanderen meer dan ooit mensen nodig die gepassioneerd zijn door techniek, technologie en wetenschappen’.
Om die reden belooft de minister scholen te helpen dit in het curriculum te verwerken: ‘We staan ook klaar om de scholen en leerkrachten te ondersteunen met een sterke STEM-didactiek die samen mét de STEM-scholen is uitgewerkt.’
Meer jongeren kiezen techniek
Het zijn overigens niet alleen de meisjes die vaker de keuze voor een technische of exacte studie maken. Ook jongens kiezen relatief vaker voor een STEM-studie. Hoewel door demografische factoren de totale instroom in het secundair en hoger onderwijs krimpt, groeien de STEM-opleidingen elk jaar opnieuw.