Resourcity: Pokémon-Go maar dan met scheikunde

- Jeroen Langendam

AR maakt van scheikunde en circulaire economie een spelletje.

Leerlingen weten alles van Pokémons. Waarom? Omdat het leuk is. Met Resourcity hopen de makers hetzelfde te bereiken voor scheikunde en circulariteit.

Als leerkracht is het je ongetwijfeld weleens opgevallen dat leerlingen in staat zijn om echt élk detail uit Pokémon Go te onthouden. Niet alleen de namen van de beestjes, maar ook de verschillende evoluties, hun krachten en hun zwaktes. Ze weten het allemaal uit het hoofd.

Je zou soms willen dat ze dat ook met je vak hebben. Bij Resourcity hadden ze dat idee ook. En dus hebben besloten ze gamification te gebruiken voor scheikunde. Ze hebben een spel gemaakt dat op Pokémon Go is gebaseerd.

Via de app kunnen de spelers in hun eigen buurt op zoek naar chemische elementen. Hiervoor gebruik je Augmented Reality. Heb je een element gevonden? Dan moet je het vangen, waarna je een leuk weetje over het element krijgt.

Op deze manier ontwikkelt de speler kennis van zijn omgeving. De Pokémon Go speler kent in de buurt alle gyms en Pokéstops, en weet ook dat je voor een Treecko het beste in het beboste park kunt zijn, terwijl Magikarp vooral bij het water te vinden is. Met Resourcity duurt het niet lang voordat je leerling niet alleen weet waar waterstof te vinden is, maar ook dat het 1 proton en een neutron heeft en wordt aangeduid als “H”.

Groter verhaal

Resourcity gaat echter verder dan dat, want er wordt ook veel kennis gedeeld over chemische geschiedenis en  het gebruik van materialen in het dagelijks leven. Het overkoepelende doel is om jonge mensen inzicht te geven in de fysieke wereld. Daartoe kunnen ze in het labo van de app aan de slag. Van atomen bouwen ze moleculen. En daarbij gebeurt van alles.

Ondertussen leren de spelers van alles over scheikunde. Maar, al punten verzamelend, leren ze ook over het verschil tussen de lineaire economie en de circulaire economie. Philip Marynissen, expert Duurzaam Materiaalbeheer van Resourcity: “Met ResourCity willen we jongeren leren hoe we materialen die steeds minder beschikbaar zijn op een duurzame manier kunnen ontginnen en (her)gebruiken. Zo krijg je inzicht in de overgang van een lineaire naar een circulaire economie.”

Het spel is inmiddels af en bruikbaar in de praktijk. Samen met enkele educatieve partners werken de ontwikkelaars ook aan een lespakket voor “aantoonbare leerwinst”. Als je op de hoogte wilt blijven van de ontwikkelen, kun je dit via resource@vito.be doorgeven. Meer informatie over deze innovatieve manier om les te geven over scheikunde en circulaire economie is hier te vinden.