Leren over STEM op sociale media? Da’s Geniaal

- Ilene Langen

Er kan nooit genoeg worden ingezet op STEM, en dat vindt ‘Da’s Geniaal’ ook. Het collectief probeert jongeren zowel via sociale media als via leerkrachten en bedrijven te bereiken en ze iets bij te leren over wetenschappen, wiskunde of technologie.

Gezien STEM steeds belangrijker wordt in onze maatschappij, kunnen we er niet genoeg op inzetten. Het Da’s Geniaal-initiatief probeert daarom Belgische jongeren tussen 10 en 14 jaar goesting te doen krijgen in STEM.

Publiek en doelstellingen

Da’s Geniaal richt zich op jongeren in België tussen 10 en 14 jaar, maar vooral de meisjes krijgen extra aandacht. Zij komen namelijk nog te weinig in STEM-richtingen of -beroepen terecht. Ook ouders, leerkrachten en bedrijven worden ondersteund door het collectief. Zij kunnen terecht bij Da’s Geniaal voor tips en tricks rond wetenschap en techniek.

Om de jongeren zo goed mogelijk te bereiken, deelt Da’s Geniaal challenges en weetjes via sociale media. Zo leren kinderen dat maatschappelijke uitdagingen als vaccinatie en digitalisering met STEM-kennis kunnen worden aangepakt.

Wat kan je als school doen?

Het collectief wil leerkrachten en scholen ondersteunen met de nodige STEM-expertise, en dat vooral in de laatste graad van het lager onderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs. Belangrijk is om te vertrekken vanuit de interesses van de jongeren en deze te koppelen aan STEM-gerelateerde onderwerpen.

Het aanbod is voornamelijk digitaal beschikbaar via video’s. Je leert onder andere hoe je zelf energie kan opwekken en hoe je een microscoop kan maken van je smartphone. Binnenkort zal je op de website ook lespakketten kunnen vinden. Bovendien kan je het aanbod van de partners van Da’s Geniaal opzoeken, zoals Brightlab of Technopolis.

lees ook

Technopolis en Cartamundi zetten in op STEM met hybride bordspel ‘De Stemmels’