Leerkrachten verbeteren zelf onderwijsniveau met digitale oplossingen door Imec-project

- Laura Herijgers

Momenteel heeft Smart Education @ Schools al zeventien projecten kunnen realiseren. De projecten worden bedacht door onderwijsinstellingen en bij de uitwerking worden leerkrachten steeds actief betrokken.

Achter het project Smart Education @ Schools schuilt het Vlaamse onderzoekscentrum Imec. Het centrum lanceerde het bottom-up-project om het Vlaamse onderwijs(beleid) nog sterker te maken.

Jaarlijks roept de organisatie Vlaamse scholen op om een projectidee in te dienen. Voorwaarde daarbij is dat er een slimme component aanwezig is die leerkrachten in staat stelt hun onderwijspraktijken te verbeteren. Verder moet het voorgestelde project een oplossing bieden aan een probleem in het onderwijsveld.

Leerkrachten ondersteunen

“Op technologisch vlak is the sky the limit. Maar uiteindelijk staan de leeruitkomsten natuurlijk voorop – in termen van betere resultaten of efficiëntere leermethoden. En dat uiteraard terwijl de leerkracht zijn of haar centrale rol behoudt, en zelfs versterkt. Slimme educatieve technologie werkt immers steeds ondersteunend, niet vervangend”, vertelt Juliet Desmet, zij staat in voor de opvolging van het Smart Education @Schools-programma.

Toch is er een kleine nuance nodig. Geselecteerde projecten moeten namelijk binnen één jaar op poten gezet kunnen worden. Dat is enkel mogelijk als de technologie voor de oplossing al bestaat. Er is nu eenmaal geen tijd om alles van nul te ontwikkelen”, zegt Desmet.

Realisaties

Sinds de lancering in 2018 konden zeventien projecten al tot werkelijkheid gebracht worden. Ben je benieuwd welke projecten gerealiseerd werden? Dan kan je op 20 mei 2022 terecht op het Learning Bytes Festival in Kortrijk. Daar zal Smart Education @ Schools aanwezig zijn.

Daar kan je misschien kennismaken met de VR-KUUB-toepassing. De oplossing laat jongeren interactief samenwerken in een virtual reality (VR)-omgeving. In de praktijk krijgt één leerling een VR-bril op, de leerling is dan afhankelijk van klasgenoten om uit de uitweg uit de VR-kubus te vinden.   

De organisatie heeft meer projecten die inspelen op VR. Onlangs schreven we al over de VR-leerfabriek, waarmee leerkrachten zelf VR-lessen kunnen ontwerpen.

lees ook

Is virtual reality de toekomst van het onderwijs?