Smart Education @ Schools levert eerste technologie op maat van scholen af

- Michaël Aussems

In Brussel stelden onderzoekers de eerste resultaten van het Smart Education @ Schools-programma voor. Dat initiatief laat wetenschappers samenwerken rond voorstellen van leerkrachten en beoogt zo technologische ontwikkeling met een direct en praktisch nut in de onderwijssector te stimuleren.

De eerste resultaten van het Smart Education @ Schools-programma tonen aan dat de samenwerking tussen wetenschappers en leerkrachten tot vruchtbare resultaten leidt. Smart Education @ Schools is een initiatief van de Vlaamse overheid in samenwerking met imec en de KU Leuven, die het project coördineren, en de VUB en UGent. Binnen de omkadering van het project werken onderzoekers samen met scholen en leerkrachten om technologie te ontwikkelen die de samenwerking in de les verbetert en onderwijs beter afstemt op de individuele noden van iedere student.

Subsidies

Leerkrachten vanuit lager, secundair maar ook volwassenenonderwijs rijken suggesties aan, die vervolgens samen met de universiteiten, bedrijven en partners worden uitgewerkt. Ieder jaar worden er projecten opgesteld. Organisaties die ermee aan de slag willen gaan, kunnen een maximale subsidie van 75.000 euro opstrijken.

In Brussel tonen de deelnemers nu wat het programma concreet oplevert. Dit jaar werden er zeven projecten afgerond, en staan er drie nieuwe in de stijgers. De afgeronde projecten hebben betrekking op diverse vormen van onderwijs en ondersteuning, van online lessen over AI over een slimme polsband voor kleuters tot een VR-oplossing die leerlingen moet wegwijs maken doorheen de gevaren van het verkeer. Devolgende projecten werden tijdens het evenement als afgewerkt voorgesteld:

  • KIKS: een online lessenreeks over artificiële intelligentie.
  • SENSEI: een webapp met slimme chatbotfunctie die gepersonaliseerde feedback geeft aan leerlingen bij het opstellen, uitvoeren en evalueren van hun studie- en examenplanning.
  • SCI-I maakt aan de hand van 3D-visualisaties abstracte begrippen binnen de vakgebieden fysica en chemie bevattelijker.
  • Smart Symbols voorziet een ‘extra paar ogen’ voor de kleuterklas met behulp van slimme polsbandjes.
  • VRhoogte leert de student in een veilige, interactieve en uitdagende omgeving om op hoogte te werken.
  • VRkeer is een interactieve virtual reality (VR)-toepassing die leerlingen verkeersinzicht bijbrengt.
  • Kr8cht!: een gratis online game voor laatstejaars uit het basisonderwijs waarin ze uitgebreid kennis kunnen maken met de studiedomeinen in het secundair onderwijs

De drie nieuwe projecten zijn al even divers. De ‘SAM’-App moet leerlingen helpen om praktijkopdrachten op een eigen tempo tot een goed einde te brengen met de hulp van gepersonaliseerde instructies, de Tienerpas helpt met de studiekeuze van jongeren en VSimulation@ChildCareEducation is naast een mondvol een online simulatiespel voor kinderbegeleiders in opleiding.

Efficiënter lesgeven

Het initiatief lijkt de ambitie om slimme technologie sneller naar het klaslokaal te brengen waar te maken, al is het nog te vroeg om te zeggen of de ontwikkelingen ook werkelijk een voelbare impact hebben op de slaagkansen van de leerlingen. Leerkrachten zijn alvast enthousiast. “Ik heb gemerkt dat de SCI-I -toepassing mij toelaat om wetenschappelijke begrippen zoals orbitalen een pak sneller uit te leggen. Wat vroeger twee lesuren in beslag nam, kan ik nu uitleggen in één uur”, aldus Els Bruynooghe, een leerkracht van GO! Atheneum Anderlecht.