Hoe kun je verschillende signatures instellen in Gmail?

- Jeroen Langendam

Ook in Gmail kun je nu verschillende signatures instellen.

Automatische handtekeningen (signatures) onder je e-mail schelen een hoop gedoe. Wist je dat je sinds deze maand ook in Gmail verschillende signatures kunt instellen? Hoe je dat doet lees je hier.

Het zijn de kleine dingen die een groot verschil kunnen maken. Neem alleen al de signature-functie van e-mail. Het simpele feit dat je niet elke mail hoeft te ondertekenen met “Met vriendelijke groet, Pietje Puk, Hoofd ICT en Processen, Schoolnaam” scheelt tijd, irritatie en gênante typefouten.

Maar niet elke signature is voor elke mail geschikt. Zo wil je dat directe collega’s je directe telefoonnummer hebben, maar vind je het geen goed idee dat dit nummer onder een mail naar alle ouders staat. Veel mensen hebben ook een kortere handtekening die ze alleen gebruiken voor replies.

Een voorbeeld hiervan is de bekende oproep papier te besparen en mail niet uit te printen. Deze oproep kun je in de ene signature wel laten terugkomen, maar bij replies niet, waardoor de lengte van de mail-discussie een stuk korter wordt.

De meeste e-mail programma’s bieden daarom de mogelijkheid om verschillende signatures in te stellen.

Ook in Gmail, altijd op zoek naar handige kleine verbeteringen, is het sinds deze maand mogelijk om verschillende signatures in te stellen. Hoe dat moet? Dat lees je hieronder.

Let op: Google heeft aangegeven deze functie in fases uit te rollen. Het kan dus zomaar zijn dat jij deze functie nog niet hebt. Waarom dit is, is onduidelijk. Het enige wat je dan kunt doen is een beetje geduld hebben, tot ook jij meerdere signatures in Gmail kunt instellen.

Signatures instellen in Gmail

Om signatures in Gmail in te stellen ga je eerst naar settings (instellingen, het tandwieltje rechtsboven).  Scroll vervolgens naar beneden tot je het veld Signatures tegenkomt. Als het goed is staat hier een knop voor het instellen van een nieuwe signature. Klik op deze knop en voer je signature in. Vervolgens geef je de net ingevoerde automatische handtekening een naam, bijvoorbeeld “signature intern”, “signature extern” of een andere naam die voor jou logisch is. Deze naam is welke je selecteert wanneer je e-mail of reply aan het opstellen bent.

De geselecteerde signature komt onder de mail en vervangt een eventueel al aanwezige handtekening. Zo zet je altijd en overal de juiste handtekening onder je mail.