Europese webinar rond game-based learning op donderdag 15 december
Educatieve experten en leerkrachten uit verschillende Europese landen delen hun kennis, observaties en ervaringen van het gebruik van games in het leerproces. De organisatie van het event is in handen van Future Classroom Lab.
Game-based learning is het ontwerpen en uitvoeren van klassikale activiteiten via spelprincipes en -kenmerken. Het is een manier om specifieke vaardigheden te ontwikkelen en actief leren aan te moedigen. In onze rubriek ICT-coördinator aan het woord vertelde Liesbeth Last onlangs over haar ervaringen met game-based learning. Zij is al jaren bezig met het thema en gebruikt spelelementen als basis voor lesimpulsen. Het hoeft niemand te verbazen dat Liesbeth één van de panelleden is.
Toegevoegde waarde aan leren
“Games hebben een unieke toegevoegde waarde in klassen.” Dat schrijft de organisator van de webinar, European Schoolnet, naar aanleiding van het tienjarig jubileum van Future Classroom Lab (FCL). Dat leerlabo werd in 2012 opgericht om een inspirerende omgeving te zijn voor bezoekers en hen uit te dagen om na te denken over de rol van pedagogie, technologie en design in de klas. Elk jaar nemen honderden leerkrachten en beleidsmakers deel aan opleidingen of bezoeken ze het FCL in Brussel.
Het European Schoolnet is een netwerk van 34 ministeries van Onderwijs, met als doel die ministeries, maar ook scholen, leraren en studenten te ondersteunen bij de transformatie van onderwijsprocessen. Het Future Classroom Lab kreeg de voorbije jaren heel wat navolging in Europa, waar al meer dan 100 van die labo’s werden opgericht. Het European Schoolnet en de ministeries hebben in die tien jaar nauw samen gewerkt met een steeds groeiend aantal EdTech-aanbieders om te zorgen voor een onafhankelijk gefinancierd en duurzaam platform.
lees ook
De toekomst van EdTech? Hou de mens centraal!
Webinar 15 december
In het kader van de tiende verjaardag van het FCL organiseert European Schoolnet dus een Europese webinar rond game-based learning. Tijdens het event zullen de deelnemers meer leren over de toepassing van game-based pedagogieën in de klas. Zo ondersteunen ze de manier waarop leerlingen op een speelse manier omgaan met onderwijsmateriaal. “Games bieden de kans om in de klas verworven kennis en vaardigheden in de praktijk te brengen in een nagebootste situatie. Zo krijgen de studenten een veilige ruimte om te experimenteren, te leren en zich te ontwikkelen.”
Game-based learning heeft daarnaast ook heel wat voordelen voor de leerkracht, bijvoorbeeld op het vlak van opvolging. Onder andere daarover zullen de panelleden debatteren tijdens het online event. Naast Liesbeth Last zetelen in het panel onder meer een leerkracht lager onderwijs uit Slovakije en de Project Manager van European Schoolnet.
Het webinar Game-based Learning and pedagogy vindt plaats op donderdag 15 december om 16 uur. Inschrijven kan via dit formulier.