Eerste editie Onderwijs met Games (OMG) boeit 400 deelnemers
De eerste editie van het OMG-festival is een absoluut succes. Liefst 400 deelnemers zakten maandagochtend af naar Howest in Kortrijk voor beurs over gamification en game-based learning.
Games in het onderwijs, het is al langer geen taboe of vreemde kronkel meer. Dat steeds meer leerkrachten en ICT-coördinatoren de verschillende (positieve) gevolgen van zien, blijkt uit de interesse voor het eerste Onderwijs Met Games-festival. “Het verheugt ons dat we zoveel deelnemers konden overtuigen. Dit bewijst dat leerkrachten effectief op zoek zijn naar nieuwe werkvormen waar de leerstof beter kan worden aangeleerd”, glundert organisator Lander Van der Biest.
Groots(te) gaming event voor onderwijs
Serious games, gamification, VR, AR, AI, de begrippen kregen vandaag allemaal hun plaats op het eerste OMG-festival. 36 organisaties toonden hoe hun game, tool of VR-toepassing kan helpen om leerwinst te boeken. “Denk maar aan Minecraft, Nintendo, escape rooms. Maar daarnaast stonden we ook stil bij mediawijs omgaan met games”, aldus Van der Biest. Volgens zijn grote baas bij Impact Connecting, Hans De Four, is OMG zelfs het grootste gaming event voor het onderwijs in België.
Voor de deelnemers kan gaming in het onderwijs absoluut een meerwaarde betekenen. “We hebben hier al verschillende leuke en nieuwe tools ontdekt. Ik ben fan van Pillo, een normaal kussen dat je als controller kan gebruiker. Ideaal in de school”, aldus Marijke Van Luchene. “Als het mocht, dan nam ik meteen een VR-bril mee naar huis. We kunnen hiermee de zelfstandigheid in het dagelijks leven bevorderen van kinderen en jongeren (met een beperking)”, vult An Van Haele aan.
lees ook
‘Van gamen kan je leren’ – Liesbeth Last
Editie twee op komst
De eerste OMG-editie is nog niet afgelopen en toch is de organisatie al bezig met een tweede uitgave. Al zal die er iets anders uit zien dan vandaag. “We zullen een tweede editie houden tijdens de grote onderwijsbeurs Sett, in Mechelen. Om op onze volgende ICT-praktijkdag op 5 februari 2024 in Leuven zal meer in het thema van games en VR staan”, legt Mario Kicken, collega van Lander Van der Biest, uit. “Bovendien hebben we een community op Facebook waar we pioniers nauwer bij onze plannen zullen betrekken.”
Corona had een grote impact op de digitaliseringsplannen van scholen. Door de Digisprong moesten ze vaak sneller schakelen om de vrijgekomen middelen in te zetten. “We merken dat scholen zoeken naar goede sprekers en inhoud voor hun professionalisering. Wij willen hen daarbij blijven helpen via events en ons netwerk aan uitstekende leerkrachten”, besluit Hans De Four.