VR-leerfabriek: zelf aan de slag met virtual reality in de klas

- Ilene Langen

VR-leerfabriek is een Smart Education @ Schools-project dat leerkrachten handvaten wil aanreiken om zelf VR-lessen te ontwerpen met 360° video’s. De software die hiervoor gebruikt wordt, is gebaseerd op Vivista.

In de praktijk is het niet altijd makkelijk om met je klas een museum of bedrijf te gaan bezoeken, maar de VR-leerfabriek wil daarvoor een oplossing bieden.

Het project, gesteund door de Vlaamse overheid en imec, wordt uitgevoerd door PROVIL, Don Bosco, Hogeschool PXL en het Limburgs Overleg Onderwijs en Arbeid (LOOA), én focust voornamelijk op het secundair onderwijs.

Wat wil de VR-leerfabriek bereiken?

Enerzijds zet het project in op het ontwerpen van gebruiksvriendelijke software. Met die software kunnen leerkrachten zelf VR-lesmateriaal ontwikkelen met 360° video’s. Het project bouwt verder op bestaande freeware, namelijk Vivista.

Daarnaast ontwerpt het projectteam kant-en-klaar lesmateriaal. Concreet betekent dit dat er vier lessen leerkrachten moeten inspireren hoe VR een meerwaarde kan betekenen in het secundair onderwijs.

In de toekomst

Op termijn zal al het ontwikkelde lesmateriaal verzameld worden op een gedeeld platform. Op die manier kan elke leerling van het secundair onderwijs in de toekomst genieten van virtual reality in de klas.

Geïnteresseerd? Op de website van Vivista vind je meer uitleg over het project en een handleiding om aan de slag te gaan.

lees ook

Is virtual reality de toekomst van het onderwijs?