Een goede mix tussen digitaal en analoog is essentieel in elk klaslokaal
Wie vandaag een klas wil digitaliseren, moet heel wat keuzes maken. De belangrijkste keuze vindt plaats vooraan. De ene leerkracht wil zijn klassiek bord houden, terwijl de andere volledig digitaal wil gaan. Bij Epson willen ze het beste van beide werelden combineren: analoog en digitaal.
De digitaliseringsgolf binnen scholen in Vlaanderen is volop aan de gang. Heel wat klaslokalen hebben al een projector of lcd-scherm geïnstalleerd, maar er heerst nog heel wat verdeeldheid over de exacte invulling van zo’n digitale oplossing en wat er optimaal werkt.
Oscar van der Linden, Business Sales Manager bij Epson Benelux, legt uit waar het schoentje wringt. “We merken dat leerkrachten niet altijd goed weten hoe ze met digitale oplossingen moeten werken. Je hebt de actieve leerkracht die voorop wil, maar er zijn ook de digibeten die rustig willen werken. Omdat een leerkracht dikwijls van klaslokaal moet wisselen, is het belangrijk dat elk type leerkracht zijn werk efficiënt kan doen. Daar wringt het schoentje dikwijls.”
Een projector kan met of zonder touch
Je merkt vandaag dat heel wat scholen all-in gaan met een digitale oplossing en die ineens over alle klaslokalen uit willen rollen. Dat kan een projector of een lcd-scherm zijn, maar je forceert hiermee elke leerkracht om ineens over te stappen naar een digitale omgeving. Er is natuurlijk altijd wel een aanpassingsperiode, maar uiteindelijk zijn er nog altijd wel heel wat leerkrachten die graag gewoon iets willen schrijven op een bord in plaats van op een aanraakscherm of projectie.
Omdat een leerkracht dikwijls van klaslokaal moet wisselen, is het belangrijk dat elk type leerkracht zijn werk efficiënt kan doen.
Epson heeft die vraag begrepen en zijn strategie helemaal omgegooid: voortaan willen ze niet alleen een projector aanbieden maar een hele opstelling die flexibel kan worden uitgerold afhankelijk van de eisen. Zo schreven we eerder al over stevige whiteboards die in combinatie met een projector kunnen worden gebruikt.
“Voor leerkrachten is zo’n opstelling ideaal: wie wil schrijven kan dat doen, terwijl digitaal werken – al dan niet met touch-functionaliteit – via een projector kan”, legt van der Linden uit. “Het whiteboard kan je in elke vorm naar wens bestellen, zodat elk klaslokaal is uitgerust met genoeg projectie- en schrijfruimte. Het biedt veel meer flexibiliteit dan enkel een lcd-scherm aan de muur waar iedere leerkracht geforceerd op moet werken.”
Hoger onderwijs wijst de weg
De opstelling van whiteboard en projectie zie je al langer in het hoger onderwijs. Daar wordt al langer gewerkt volgens het PDCA-plan: Plan, Do, Control en Act. Projectonderwijs wordt bijzonder belangrijk en wordt dikwijls bijgestaan door scrumsessies om bliksemsnel te evolueren. De techniek komt uit de softwareontwikkeling, waar je vandaag iets kan verzinnen dat acht weken later alweer hopeloos verouderd is. Stiften en post-its worden volop gebruikt, terwijl de projector tussendoor digitaal andere details kan laten zien.
“Je merkt dat het hoger onderwijs hiermee weg is en dat het secundair onderwijs stilaan over de schouder meekijkt”, zegt van der Linden. “Scrum, projectmatig werken, leerling in de lead, het wordt steeds belangrijker voor de ontwikkeling van elke leerling.”
Scrum, projectmatig werken, leerling in de lead, het wordt steeds belangrijker voor de ontwikkeling van elke leerling.
Epson werkt voor de whiteboards samen met Smit Visual en levert een oplossing van geëmailleerd staal, met daaronder hout en opnieuw staal. Zo kan het magnetisch aan een muur worden bevestigd met minimaal installatiewerk. Het bord wordt geleverd met 25 jaar garantie dat het perfect wit moet blijven na afvegen. Je kan er gewone post-its op plakken, maar de fabrikant heeft ook magneetpost-its beschikbaar voor wie dat wil.
Grote investeringen voorkomen met as-a-servicemodel
Een totaaloplossing is altijd fijn, maar het prijskaartje is voor scholen nog veel belangrijker. Zeker nu de prijzen van 75 en zelfs 86 inch aanraakschermen heel hard zijn gezakt. “De room is eraf bij de lcd-schermfabrikanten, wat het interessant maakt voor ons. Zo’n lcd-scherm gaat traditioneel gezien zes tot acht jaar mee in een klaslokaal, terwijl onze laserprojector 20.000 branduren garandeert. Als je weet dat een gemiddeld lokaal 1.200 uur per jaar een projector gebruikt, kom je al snel uit op een levensduur van 15 tot 16 jaar. Dat is een heel sterke Return On Investment (ROI) ofwel een lage Total Cost of Ownership (TCO)”, zegt van der Linden.
Epson kijkt verder ook naar een as-a-service-aanbod van zijn oplossingen om door middel van leasing grote investeringen te spreiden over 5 jaar of langer. Zo kunnen scholen in plaats van een paar lokalen ineens de hele school van digitale klaslokalen voorzien.
Wat volgens van der Linden verder opvalt, is het gemak waarmee verdelers zulke lcd-schermen op scholen binnen gooien. “100 klaslokalen voorzien van 100 lcd-schermen kan iedereen, omdat je niet moet nadenken. Gewoon dozen duwen en je bent ervan af als verdeler. Er is een discrepantie op dat vlak. Je zadelt de school met een hoop werk op, omdat zij de rest maar moeten invullen. Dat doen wij niet. Wij bekijken liever elk klaslokaal of vak apart om te zien wat de noden zijn van de leerkracht, om dan persoonlijke voorstellen neer te leggen. We doen dat altijd in samenspraak met onze partners, die we zo goed mogelijk opleiden om ons verhaal te begrijpen.”
Wij bekijken liever elk klaslokaal of vak apart om te zien wat de noden zijn van de leerkracht, om dan persoonlijke voorstellen neer te leggen.
Hij haalt ook kort aan dat er al langer een beeldschermdiscussie wordt gevoerd. Het blauwe licht in alle lcd-schermen is volgens onderzoek schadelijk. Heel wat lcd-fabrikanten proberen dat tot een minimum te beperken. Bij projectoren (laser of lamp) heb je daar geen last van. Daarnaast heb je twee technieken: 3LCD en DLP. Die laatste is goedkoper, maar projecteert het licht razendsnel door een kleurwiel zodat het beeld nog door je hersenen moet worden gevormd. De 3LCD-techniek combineert de kleuren reeds in de projector en projecteert ze als één beeld. Aangezien studenten de hele dag naar zo’n scherm zouden kijken, kies je best voor een goede technologie.
Perceptie rond projectie veranderen
De grootste uitdaging voor Epson is dat vandaag de perceptie leeft dat projectoren oude technologie zijn. Ze gaan al tientallen jaren mee en iedereen die er vroeger ervaring mee had, denkt dat lcd-schermen beter zijn. Wat ze dikwijls niet weten, is dat de projectortechnologie ook mee is geëvolueerd. Zo zijn er vandaag laserprojectoren met een hoge helderheid en 20.000 branduren waar je nooit meer de lamp moet vervangen.
“Ondanks het grote marktaandeel van lcd-schermen gaan we geen uitdaging uit de weg,” zegt van der Linden strijdvaardig. “We kennen onze sterktes en de samenwerking met Smit Visual voor de whiteboards maakt dat we een verhaal hebben. Vandaag hebben we al enkele sites van onze oplossingen voorzien, waaronder de VUB, Don Bosco in Halle, Helmo in Luik en Thomas More in Geel, Mechelen en Turnhout. We willen met dit concept nog veel meer scholen overtuigen dat er meer is dan alleen een lcd-scherm.”
Dit is een redactioneel artikel geschreven in samenwerking met Epson. Voor meer informatie rond hun oplossingen kan je hier terecht.