Weg met de goedkope zitjes in het onderwijs
[ADV] Het nieuwe schooljaar is gestart. Schoolkinderen en hun ouders hebben hun nieuwe outfits en een passende schooltas gevonden. Leerkrachten hebben nagedacht over hun aanpak voor het nieuwe jaar, en gingen op zoek naar nieuwe spannende manieren om hun leerstof te verpakken.
Niemand weet van tevoren hoe het zal klikken in een bepaalde klas tussen leerkracht en leerlingen, of hoe snel ze de leerstof zullen verwerken.
Maar één ding staat vast: het gebruik van de beste hulpmiddelen en de juiste technologie maakt wel degelijk een verschil in de resultaten bij de leerlingen. Want gelijke kansen op school betekent meer dan een gelijke behandeling en ondersteuning van leerlingen: het gaat ook over het aanreiken van de juiste middelen.
Wat als leerkrachten echt aan de behoeften van al hun leerlingen konden voldoen?
De voorbije jaren is er veel veranderd in de klaslokalen, met een grote impact op de manier van lesgeven en op de mogelijkheden om de leerlingen geïnteresseerd te houden. Kinderen raken van jongs af aan vertrouwd met technologie, en het is aan de leerkrachten om die technologie in te zetten ter ondersteuning van het leerproces. Een heuse uitdaging, en niet alleen omdat technologie voor hen vaak minder vertrouwd terrein is.
De tafelschikking, de schermgrootte en -resolutie maken wel degelijk een verschil
Uit onderzoek van Epson blijkt dat 40% van de leerkrachten een verband ziet tussen de lage scores op examens en toetsen enerzijds en de slechte omstandigheden waarin leerlingen naar een scherm of display moesten kijken anderzijds.
De tafelschikking, de schermgrootte en -resolutie maken wel degelijk een verschil, en in een wereld waarin technologie steeds belangrijker wordt, kunnen we hier maar beter rekening mee houden.
Iedereen verdient een gelijkwaardige leerervaring
Het gebruik van audiovisuele (AV) technologie in lessen is een mooi voorbeeld, zeker nu leerkrachten steeds vaker voortdurend schermen gebruiken als centraal onderdeel van een geëngageerde leerervaring. Verschillende instanties, zoals de World Health Organization, hebben ontdekt dat leerstof veel beter wordt onthouden als die visueel en interactief wordt aangereikt dan via een door de leerkracht voorgelezen tekst. Maar vele leerkrachten gebruiken nog altijd platte beeldschermen zoals whiteboards, blackboards en TV’s in hun klaslokaal.
Dat zorgt voor ongewenste neveneffecten: uit onderzoek van Epson blijkt immers dat 58% van de studenten niet alle informatie op zo’n scherm kunnen lezen. In een klas met een plat beeldscherm kan dus meer dan de helft van de leerlingen minder uit de les halen dan hun letterlijk beter geplaatste klasgenoten.
Leerstof wordt veel beter onthouden als die visueel en interactief wordt aangereikt dan via een door de leerkracht voorgelezen tekst.
Het is tijd dat alle leerlingen volop van de leerervaring kunnen genieten, en dat sommigen niet letterlijk op de zijlijn worden gezet met een slechte visibiliteit. Het is tijd om de ongemotiveerden te motiveren en de verstrooiden te fascineren. Het is tijd om waardevolle tijd niet langer te verliezen aan een strijd tegen oude technologie, maar om die in te zetten om horizons te verbreden, interesses te verruimen en de weg te banen naar een levenslang actief leerproces.
Het is tijd dat de scholen de juiste technologie inzetten, zodat de studenten beter kunnen studeren en de onderwijzers beter kunnen onderwijzen.
Dit is een ingezonden bijdrage van Inge Bruffaerts, Channel Marketing Manager bij Epson België. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.