“Ons ICT-team bestaat enkel uit vrouwen. Misschien ligt daar wel onze sterkte” – Liesbeth Maes
Als afsluiter van de ICT-Praktijkweek mocht Liesbeth Maes (Sint-Angela Tildonk) enkele weken geleden het podium betreden. Ze ontving er haar prijs als technisch ICT-coördinator van het jaar. Na veel felicitaties en schouderklopjes vond Liesbeth de tijd voor een gesprek met Schoolit. Een atypisch gesprek want “ook al interesseert ICT me, ik ben helemaal geen nerd.”
We spreken Liesbeth Maes net voor de krokusvakantie. De verkiezing heeft best veel losgeweekt. “De felicitaties blijven komen. Ik ben fier op de titel, al is die lang niet alleen mijn verdienste”, benadrukt Liesbeth Maes.
Licentiaat Informatica
Negentien jaar staat de Haachtse in het onderwijs. De licentiaat Informatica gaf aanvankelijk informatica, wiskunde en secretariaat. Al die tijd is Sint-Angela in Tildonk haar uitvalsbasis geweest. “Het eerste jaar gaf ik enkel les maar als de school een pc-klas aankocht, dan hielp ik met de installatie. Meer en meer werd ik ingeschakeld om de toenmalige ICT-coördinator te helpen en zijn mijn taken in die richting gegroeid.”
Ongeveer een decennium geleden maakte Liesbeth Maes de switch naar voltijds ICT-coördinator. Het vreemde gevoel om alles alleen te moeten runnen, heeft ze echter nooit gekend. “Klopt, ik had het geluk dat ik samen met een collega kon werken die ook technisch onderlegd was. Samen hebben we veel uitgewerkt. In de loop der jaren verdeelden we het werk. Ik hield me bezig met computers en servers, terwijl het netwerk voor haar rekening was. De afgelopen jaren veranderde de inhoud nog meer en hield ik me met alles technisch bezig en ging zij meer leerkrachten ondersteunen.”
900 gebruikers
Ondertussen is het duo een kwartet geworden. Een kwartet vrouwen zelfs, iets wat in de IT-wereld eerder uitzonderlijk is. De secundaire school telt ongeveer 750 leerlingen. Wanneer de vier ICT-dames hun uren bij elkaar leggen, dan komen ze aan een fulltime om bezig te zijn met ICT. “Dat is op zich te weinig. We hebben 900 gebruikers en toestellen en daarenboven mogen we de ouders ook meerekenen als gebruikers. Het vraagt veel tijd om dat allemaal te bolwerken. Daar zijn we de voorbije jaren tegenaan gebotst waardoor we volop de kaart van automatisering trokken. We schreven tools zodat mensen op secretariaat, ouders die hun wachtwoord vergaten, konden verder helpen.”
Het principe van een laptop per leerling zat al lang in onze lange termijn visie.
Liesbeth Maes – ICT-coördinator Sint-Angela
Het hele Intune-verhaal is fantastisch voor ons. Ik herinner me nog goed de momenten dat ik computers letterlijk open vees en de ene schijf aan de andere koppelde. Die automatisering moet je gewoon doortrekken. Door het manuele werk te automatiseren, krijgen we heel wat ICT-tijd vrij om andere dingen te doen. Computers installeren bijvoorbeeld, dat is absoluut niet moeilijk meer. In de zomermaanden worden we hier door bijgestaan door een groep leerkrachten. Mits een korte uitleg kan iedereen hier bij meehelpen.
Lid van het directieteam
Twee jaar geleden kreeg Liesbeth de kans om mee in het directieteam te stappen. Zoals alle ICT-coördinatoren zullen beamen, is dat een goede bron om dicht bij te blijven. “Goh, in mijn ideale dag ben ik vooral met IT-zaken bezig. De realiteit is echter dat er verschillende overlegmomenten zijn ingepland en er meer van mij verwacht wordt. Vroeger moest ik paraat staan wanneer er een probleem was met een beamer of computer. Nu word ik voor alles aangesproken.”
“We hebben altijd een goede directie gehad die zeer IT minded was. Er was een lange termijnvisie en ik wist waar de school naartoe wilde gaan. Het was aan ons om voorstellen voor aankopen of projecten binnen die visie te kaderen. Als school zijn we al jaren enorm vooruit op wat het gebruik van IT betreft. Daar spelen de richtingen kantoor en handel vanzelfsprekend een rol in.”
Computerklassen nodig
Door die kantoorgerichte opleidingen, was de nood aan voldoende computerklassen groot in de school. “Het lerarenkorps is altijd op IT gesprongen. Zo gaven onze leerkrachten Frans en Engels vroeger al het liefste les in een computerlokaal om de leerlingen gemotiveerd te krijgen en online dingen te doen. Het zat in de cultuur van de collega’s hier op school. Dat enthousiasme is echt een droom voor het ICT-team.”
Enkele jaren geleden dook de Digisprong op en ook Sint-Angela kon die steun goed gebruiken. “Het principe van een laptop per leerling, zat al lang in onze lange termijn visie. Een jaar voor de Digisprong beslisten we om die richting uit te gaan. Ons netwerk en de beheersbaarheid van het volledige systeem was er klaar voor. Net toen we de bestelbonnen ondertekenden voor de eerste leveringen, kwam de Digisprong om de hoek en dat heeft het proces danig versneld.”
De toestellen blijven een leermiddel en zijn dus een investering van de school.
Liesbeth Maes – ICT-coördinator Sint-Angela
Succesvolle versnelde uitrol
“Ons eerste plan was om in drie jaar tijd elke leerling van een eigen toestel te voorzien. Dat plan hebben we bijgesteld naar 2 jaren. Omdat de uitrol zo vlot ging, hebben we uiteindelijk alle leerlingen in één schooljaar van een toestel kunnen voorzien. In september hebben we de eerste helft gedaan en in maart de tweede helft.”
Een groot deel van het werk was het informeren van de ouders, net omdat we in een hogere versnelling waren geschoten. We hebben alle toestellen aangekocht en verhuren die aan een zeer minimale kost, 30 euro per jaar. Ik ben heel blij dat we het zo democratisch kunnen doen. De toestellen blijven een leermiddel, we zien het als een investering van de school. Vroeger beschikten we over acht compleet uitgeruste computerklassen. Nu zit de investering in de mobiele toestellen.”
Beleid ‘in snelheid gepakt’
Liesbeth Maes beseft net als haar schoolteam dat er binnen afzienbare tijd wellicht opnieuw investeringen zullen moeten komen. Want de nu nog nieuwe toestellen zullen geen tien jaar meedraaien. “We kunnen geen 750 laptops op één jaar tijd terug aankopen. We denken er nu al over na hoe we die toestellen geleidelijk aan zullen vervangen. ”
Die aanpak zit in de visie van de secundaire school, al is die nog niet helemaal op papier gezet. “Uiteraard hadden we een visie op papier staan. Alleen wat betreft het ICT-beleid waar iedereen dit jaar aan moet werken zijn we door de Digisprong in snelheid gepakt. We zijn er mee bezig en we moesten, gelukkig maar, niet van scratch beginnen. Dit beleid is opnieuw teamwork. Net zoals de brochure die we bij de start van de Digisprong maakten. Daar hebben we ook met een gedreven groep aan gewerkt.”
lees ook
ICT-bootcamps: inschrijvingen eerste golf afgesloten
Baas in eigen klas
De inzet van (niet-) digitale middelen hangt voor een groot stuk af van de leerkracht bij Sint-Angela. Dat is een weldoordachte keuze van de school. “Elke leerkracht is nog altijd baas in de eigen klas. Ze kiezen, voor een stuk, zelf hoe ze digitale middelen inzetten. Ik merk dat het veel wordt gebruikt, al hangt het ook van de studierichting af.”
Het is logisch dat voor bepaalde vakken digitale middelen sneller ter hand worden genomen dan voor andere. “We hebben een richting verzorging en daar komt heel wat praktijk bij kijken. De leerlingen moeten, om maar iets te noemen, leren bedden verversen. We onderzoeken of we voor dergelijke vakken in het VR-project Lerend Netwerk van Thomas More kunnen instappen. Bewust, want net die leerlingen zijn vaak minder gemotiveerd om met de computer aan de slag te gaan. Op deze manier willen we hen extra hulpmiddelen aanreiken.”
ICT interesseert me, maar ik ben nooit een computernerd geweest.
Liesbeth Maes – ICT-coördinator Sint-Angela
Geen nerd-gehalte
ICT-coördinatoren zijn vakmensen, die met volle overgave elke dag in de weer zijn. Dat kan ook worden gezegd van Liesbeth Maes. Al is zij misschien een buitenbeentje. Zodra ze het werk neerlegt, is het tijd voor iets anders. “ICT’ers werken altijd te lang en te veel, dat heb ik intussen geleerd. Maar daarbuiten ben ik niet met ICT bezig.”
“Ik ben geen computernerd, nooit geweest. Het kan me weinig schelen wat het verschil is tussen een Ryzen 5 en Intel 7. Pas op, wanneer ik iets moet weten dan zal ik alles onderzoeken en begrijpen. Maar ik las vroeger al geen computerblaadjes en nu ook niet. Door mijn opleiding kan ik me wel in iets vastbijten. Als er iets moet worden aangekocht, dan zal ik alle specs vergelijken. Ik ben geen specialist, maar eerder een generalist. Ik weet van alles (net) genoeg.”
ICT-coördinator van het jaar
We haalden het al eerder aan, Liesbeth Maes is in februari verkozen tot (technisch) ICT-coördinator van het jaar. Ze mag dan wel geen ‘nerd’ of ‘geen echte’ zijn, die titel is helemaal op zijn plaats. En het doet wat met een mens. “Ja, toch wel. Voor mij is het een erkenning voor al het werk dat we samen in team al hebben geleverd. Vaak komen collega’s enkel bij IT langs om te melden dat er een probleem is. Dat gebeurt minder om te zeggen dat alles goed werkt.”
“In veel scholen krijgt de ICT-coördinator niet de erkenning die hij of zij verdient. Dat is bij ons wel het geval. Op een personeelsvergadering wordt het team wel eens in de picture gezet, maar vaak is het wel een heel eenzame job waarbij brandjes blussen tot het dagelijks werk hoort. ”
lees ook
Minister Ben Weyts: ‘ICT-coördinatoren zijn de Messi en Neymar van de school’
Informeren is key
De job van een ICT-coördinator, zowel technisch als pedagogisch, is vaak heel complex. Voor Liesbeth is één aspect van de job ontzettend belangrijk. “Jezelf goed informeren, door je in te lezen of nascholingen te volgen, is noodzakelijk om op de hoogte te blijven. Vijftien jaar geleden was er van de cloud of Intune geen sprake, bijvoorbeeld. Zelf heb ik een aantal partners en raadgevers waar ik naar luister en in gesprek mee ga.”
“We moeten geen warm water uitvinden hé. Gewoon luisteren hoe anderen dingen aanpakken, kan al voldoende zijn. Er is een overstroom aan informatie beschikbaar. Om efficiënt te blijven werken, is het voor mij belangrijk om goed te beseffen wat ik nu en op langere termijn nodig heb. Door de juiste focus te leggen, kan ik gerichter zoeken naar informatie.”
De ICT-wereld is nog altijd een mannenbastion, al is er een positieve evolutie.
Liesbeth Maes – ICT-coördinator Sint-Angela
Sterk (vrouwen)team
Nog iets wat al is aangehaald: het ICT-team van Sint-Angela bestaat alleen uit vrouwen. Vier sterke dames die vol overgave hun schouders zetten onder het ICT-gebeuren van de school. “Het is misschien wel onze sterkte, vier vrouwen samen. De ICT-wereld is nog altijd een mannenbastion, al is er de jongste jaren een positieve evolutie. Het gebeurt nog, dat wanneer ik een technische melding doe, men mij niet serieus neemt en me vraagt om de IT-dienst door te geven. Gelukkig zijn zulke voorvallen steeds schaarser.”
De trend is zichtbaar tijdens bijeenkomsten. Daar is het evenwicht tussen mannen en vrouwen hersteld en helt het zelf wat over richting de vrouwen. “Veel vrouwen werken als pedagogisch ICT-coördinator. Maar ze kunnen het technisch werk minstens even goed. Het is goed dat we ons mannetje staan, om het zo uit te drukken en de erkenning die we krijgen nemen we er heel graag bij”, besluit de technisch ICT-coördinator van het jaar in stijl.
Bedankt Liesbeth voor deze mooie inkijk in jouw leefwereld en die van de school. Jullie sterke, gemotiveerde vrouwenteam is absoluut een voorbeeld. Succes in wat je doet, onder andere de duobaan als directeur.
Dit is een interview binnen de ‘ICT-coördinator aan het woord’-reeks. Met deze rubriek willen wij ICT-coördinatoren hun verhaal laten doen. Op die manier kunnen ze van elkaar leren en eens gluren bij de buren. Wil jij graag zelf deelnemen of ken je iemand in je omgeving? Contacteer ons via info@schoolit.be voor een eerste kennismaking.