Hoger onderwijs succesvoller maken door digitale transformatie

- Gastauteur

Het hoger onderwijs bevindt zich op een cruciaal moment. Scholen en universiteiten, zowel regionaal als wereldwijd, bevinden zich midden in een belangrijke verschuiving, waarbij ze zowel unieke leermodellen als campuservaringen voor studenten bieden door middel van digitale transformatie. In de huidige digitale wereld willen studenten een opleiding die hen voorbereidt op een snelle, naadloze overgang naar een carrière. Als gevolg daarvan is ook de IT-infrastructuur drastisch veranderd. Het gaat niet langer alleen om het beheren van hardware of software: IT-systemen moeten de technologie en diensten leveren die wendbaarheid, efficiëntie en leerinnovatie mogelijk maken.

Maar hoewel er al veel vooruitgang is geboekt, is het voor veel instellingen voor hoger onderwijs moeilijk om een effectieve digitale transformatie tot stand te brengen, omdat ze te maken hebben met een steeds groter wordende lijst barrières. Deze omvatten factoren zoals beperkte IT-budgetten, gedecentraliseerd computergebruik en zwakke netwerkbeveiliging.

De drang om het hoger onderwijs te transformeren

Scholen en universiteiten vertrouwen steeds meer op innovatieve programma’s en ideeën om zichzelf opnieuw uit te vinden. Als gevolg daarvan is de noodzaak om 24/7 ononderbroken, inclusieve en zeer boeiende leerervaringen te bieden (zowel binnen als buiten het klaslokaal) nog nooit zo belangrijk geweest. Ervoor zorgen dat leerlingen en leerkrachten verbonden zijn en kansen krijgen via meeslepende hardware en software is essentieel om een betere toekomst op te bouwen voor vandaag en morgen.

IT-leiders in het hoger onderwijs willen vandaag de dag het succes van studenten en instellingen verbeteren door middel van IT-initiatieven die digitale transformatie in hun campuservaring inhouden. Hoe kunnen ze dat bereiken?

  • Kapitaal besparen en slimmer innoveren: De afgelopen jaren hebben scholen en universiteiten hun budgetten snel en drastisch moeten bijstellen, waarbij veel scholen en universiteiten hun totale uitgaven moesten verlagen. Wanneer een bedrijf IT kan consumeren op basis van een ‘pay-per-use’, als een servicemodel, is het eenvoudiger om bij te houden welke projecten wel of niet volgens plan verlopen. Hierdoor weten bedrijven waar ze wel en waar ze geen extra geld aan moeten besteden. Met dit model kunnen instellingen al hun primaire functies aanbieden via een zelfbedieningscatalogus. Dit maakt wendbaarheid, efficiëntie, beveiliging en effectief beheer van digitale bronnen mogelijk.
  • Transformatie van cybersecurity: Dreigingen voor cybersecurity en netwerkbeveiliging zijn steeds topprioriteiten voor CIO’s in het onderwijs. Het hoger onderwijs staat in de top vijf van sectoren met cyberbeveiligingsrisico’s en heeft ook het hoogste percentage ransomware. Volgens een recent onderzoek van Gartner wordt ransomware zelfs genoemd als een van de gevaarlijkste bedreigingen voor organisaties en zal in 2025 ten minste 75% van de IT-organisaties te maken krijgen met een of meer aanvallen. Het is daarom cruciaal voor instellingen om een holistische strategie op te bouwen, door middel van campusbeveiligingsoplossingen die mensen, informatie en fysieke componenten beschermen.

lees ook

Onderwijssector lijdt het zwaarst onder ransomware-aanvallen

  • Opslag en beheer van gegevens: Gegevens worden steeds meer gedecentraliseerd. Volgens Gartner zal in 2025 75% van de door bedrijven gegenereerde gegevens worden gecreëerd en bewaard buiten een traditioneel datacenter of cloud. De toestroom van studentenapparaten en een explosie van gegevens stellen enorme eisen aan IT-resources. Intelligente automatisering en geïntegreerde rekenclusters kunnen academische instellingen in staat stellen het gegevensbeheer te stroomlijnen en de operationele kosten te verlagen. Deze gemakkelijke toegang tot gegevens biedt een enorm scala aan digitale hulpmiddelen en bronnen voor zowel studenten als docenten.
  • Krachtige cloudtechnologieën: Door leren op afstand is de cloud tegenwoordig een noodzaak geworden om het soort oplossingen en diensten te leveren die naadloze virtuele interactiviteit tussen docenten en studenten mogelijk maken. Clouddiensten helpen bij het creëren van aanzienlijke kosten- en operationele voordelen, zoals het helpen van academische instellingen bij het verminderen van kapitaal, het mogelijk maken van snelle schaal-up en schaal-down capaciteit om de IT-souplesse te verbeteren en het datacenter draaiende te houden om meer strategische doelen na te streven.
  • ‘Connected campus’: Om leerlingen beter bij het klaslokaal te betrekken, kan het gebruik van interactieve, samenwerkende technologieën in combinatie met innovatieve onderwijspraktijken leeromgevingen transformeren. Deze producten omvatten grootformaat beeldschermen, projectoren en interactieve schermen. Daarnaast bieden oplossingen voor virtuele desktopinfrastructuur (VDI) en videoconferenties toegang tot IT-bronnen en afstandsonderwijs, ongeacht het apparaat dat wordt gebruikt. VDI biedt een duidelijk, eenvoudig pad voorwaarts: inclusief veilige toegang tot up-to-date applicaties en cursusbronnen met behoud van een vertrouwde en productieve gebruikerservaring. Het helpt ook om te voorzien in de directe behoefte aan dynamische toewijzing van IT-resources, holistische beveiliging en toegang tot technologie voor een in toenemende mate afgelegen studentenpopulatie. Vanwege het inherente ontwerp dient het ook als een fundamentele technologie die veel scholen gebruiken als onderdeel van hun digitale transformatiestrategie op lange termijn.

De ‘sweet spot’ ontstaat wanneer de technologie geschikt is voor het beoogde doel en studenten en docenten goed vertrouwd zijn met het gebruik van de technologie om er het maximale uit te halen.

Arnaud Bacros, General Manager Belgium & Luxembourg bij Dell Technologies
  • Technologie die creativiteit mogelijk maakt: Om ervoor te zorgen dat technologie het leren positief beïnvloedt, hebben leerkrachten apparaten en systemen nodig die de leeromgeving opnieuw uitvinden en creativiteit bevorderen. Neem bijvoorbeeld Esports. Nu de game-industrie volgens Accenture meer dan 300 miljard dollar waard zal zijn, zijn studenten steeds meer op zoek naar een carrière in deze sector. Nu hogescholen beurzen voor Esports, competitieve teams en nieuwe studieprogramma’s aanbieden, biedt Esports spannende mogelijkheden voor betrokkenheid en groei van studenten.

Het digitale klaslokaal goed aanpakken

Door gebruik te maken van nieuwe innovatieve technologieën kunnen leiders in het onderwijs meer doen dan alleen het onderwijs in stand houden – ze kunnen de manier waarop leerlingen leren en leerkrachten worden ondersteund transformeren. De ‘sweet spot’ voor EdTech ontstaat wanneer de technologie geschikt is voor het beoogde doel en studenten en docenten goed vertrouwd zijn met het gebruik van de technologie om er het maximale uit te halen. Om dit te bereiken moet eerst de digitale basis aanwezig zijn voordat we de volgende generatie kansen kunnen grijpen en ons stevig kunnen voorbereiden op de toekomst van werk. Maar het moet met zorg worden aangepakt, want de succesvolle toepassing van een digitale strategie voor het onderwijs vereist nuance, visie en samenwerking met als doel het succes van de leerlingen altijd op de eerste plaats te zetten.


Dit is een ingezonden bijdrage van Arnaud Bacros, General Manager Belgium & Luxembourg bij Dell Technologies. Voor meer informatie rond hun oplossingen kan je hier terecht.