‘Een goede digitale fundering op school is vandaag cruciaal’

- gastauteur

Scholen en leerkrachten zijn dit jaar niet gespaard gebleven van de impact van COVID-19. Zo was het in het voorjaar onmogelijk om fysiek les te geven en sinds de start van het nieuwe schooljaar wordt er hard gewerkt om lessen op een zo veilig mogelijke manier te laten doorgaan. Helaas dreigt de tweede golf van het virus toch weer roet in het eten te strooien.

Het benadrukt des te meer dat het onderwijs maar beter werk maakt van een grondige digitale transformatie. Aangezien de pandemie leerkrachten over de hele wereld voor een ongeziene uitdaging heeft geplaatst, is er eindelijk meer aandacht voor het belang van connectiviteit en het gebruik van digitale technologieën om les te geven en te leren in de context van open scholing.

In een volgende fase staan scholen echter voor een zwaar dilemma. Aan de ene kant zitten ze met grote financiële beperkingen, maar aan de andere kant is het echt noodzakelijk om future-proof te worden en te investeren in een netwerk dat nieuwe technologie kan ondersteunen. Met dat probleem in het achterhoofd overlopen we hieronder de prioriteiten van IT-teams die scholen op een digitale toekomst voorbereiden.

Zorg voor de juiste basis

Eerst en vooral is internettoegang niet langer een luxe voor de onderwijssector. Zowel leerkrachten als studenten hebben dagelijks internet nodig om huiswerk te maken, voor opzoekingswerk, om samen te werken en ook om taken in de klas uit te voeren. Voor wie in lockdown zit, is het internet essentieel en vaak ook het enige venster op de buitenwereld. De meeste onderwijsinstellingen hebben hun leermateriaal door COVID-19 online beschikbaar moeten maken, zodat studenten er van overal bij kunnen. Ook leerkrachten beginnen hun leerplannen overigens steeds vaker in de cloud te bewaren. Het is voor de leerervaring dus erg belangrijk dat er consequent een goede wifiverbinding aanwezig is.

Het is niet eenvoudig om een wifinetwerk over een hele campus of school te verspreiden dat storingvrij werkt.

Jerry Garcia, Country Manager bij Aruba

Toch is het lang niet eenvoudig om een wifinetwerk over een hele campus of school te verspreiden en een connectie zonder storingen aan te bieden. Veel scholen en universiteiten gebruiken nog verouderde systemen die gebouwd zijn om gecentraliseerde IT-toepassingen te ondersteunen. Deze netwerken krijgen vandaag te maken met een explosie aan IoT-apparaten, aangezien die technologie ook bij studenten een opmars maakt.

Na de lockdown wordt dit nog erger, want studenten zijn meer dan ooit gewend geraakt om eigen apparaten voor hun leerprocessen te gebruiken. Daarom verwachten ze altijd en overal toegang te krijgen tot een netwerk dat hen toelaat om samen te werken, met elkaar te communiceren en zonder onderbrekingen flexibel te kunnen leren. Om die toestroom aan apparaten op te vangen en op een efficiënte manier de bandbreedte te beheren, moeten IT-teams werk maken van een wifiverbinding op bedrijfsniveau.

Ontgrendel toekomstig potentieel

Met een gepast draadloos netwerk kunnen scholen vervolgens het potentieel ontgrendelen om hun klassen digitaal te transformeren en echte geconnecteerde omgevingen te vormen. We merken dat de focus steeds vaker komt te liggen op slimme ruimten met IoT-toepassingen die niet alleen zorgen voor de bevordering van leerprocessen, maar ook de energieconsumptie verminderen, beveiliging verbeteren en kosten besparen. Geautomatiseerde systemen voor gebouwen, zoals energiezuinige AP’s, HVAC, noodverlichting en slimme deursloten, maken het schoolterrein groener en veiliger.

Nu contactloze ervaringen hoog op de agenda staan, is bakentechnologie een heel interessante oplossing. Daarmee is het mogelijk om via smartphoneapplicaties virtuele rondleidingen van faciliteiten aan te bieden aan toekomstige studenten en bezoekers, belangrijke oriëntatiepunten in kaart te brengen en een degelijke begeleiding te verzorgen voor faciliteiten zoals bibliotheken. Dezelfde technologie kan gebruikt worden om personeel en studenten te waarschuwen voor druk verkeer in bepaalde stukken van de schoolomgeving.

Nu contactloze ervaringen hoog op de agenda staan, is bakentechnologie een heel interessante oplossing.

Jerry Garcia, Country Manager bij Aruba

Recent onderzoek van HPE Aruba heeft de veiligheidsvoordelen van edge networking voor de onderwijssector aangetoond. Op de vraag hoe ze vandaag met Edge omgaan, verwijst 49% van de IT-beleidsvoerders in het onderwijs naar het gebruik van IoT en locatiebewuste oplossingen om de veiligheid op de campus te verbeteren. Door COVID-19 is het nog nooit zo belangrijk en complex geweest om de gezondheid en veiligheid van studenten en leerkrachten te garanderen. Door IoT-oplossingen in de Edge uit te rollen (45% zegt dat ze ook IoT-sensoren gebruiken om de veiligheid van studenten te verbeteren) krijgen beheerders een beter overzicht van de manier waarop mensen zich op de campus verplaatsen. Dat helpt om een beleid voor social distancing uit te rollen.

Cyberuitdagingen

Met een toestroom aan IoT-apparaten, gaande van telefoons en smartphones tot smart speakers en VR, wordt een netwerk al gauw een doelwit voor indringers. Bovendien zijn gebruikers zich niet altijd even bewust van de best practices op het gebied van security. Dit zou niet enkel kunnen leiden tot het lekken van data, jongeren lopen ook een groter risico om te communiceren met mensen die hen willen misbruiken, uitbuiten of pesten.

Om dit probleem te verhelpen, moeten scholen tools uitrollen die veel verder gaan dan de klassieke maatregelen op vlak van cybersecurity. Bijvoorbeeld analytics op basis van AI om patronen in het gedrag van gebruikers te identificeren en afwijkingen te signaleren. Deze oplossingen vormen in tegenstelling tot veel onhandige securitysystemen geen belemmering voor creativiteit, samenwerking of snelheid. Ze zorgen voor real-time bescherming en maken het mogelijk om snel te reageren bij een inbraak in het netwerk.

Conclusie

Organisaties kunnen zelf bouwen aan hun succes in de toekomst. Daarvoor moeten ze een draadloos netwerk uitrollen dat op een veilige manier meerdere apparaten kan behandelen, flexibel genoeg is om zichzelf aan te passen, en evolueert wanneer nieuwe technologie wordt toegevoegd.

Met de juiste technologie en een goede beveiligingsstrategie die leraars laat innoveren zonder zorgen over cyberdreigingen, hebben onderwijsinstellingen enorm veel potentieel om efficiënte, productieve en inspirerende digitale werkomgevingen te worden. En zo hun plaats op te eisen in het nieuwe normaal.

Dit is een ingezonden bijdrage van Jerry Garcia, Country Manager bij Aruba (onderdeel van Hewlett Packard Enterprise). Voor meer informatie rond hun oplossingen, kan je hier terecht.