Bednet Pyjamadag vindt dit jaar plaats op 10 maart

- David Van Waeyenberghe

De campagne steekt alle kinderen die door ziekte niet naar school kunnen een hart onder de riem. De organisatie vraagt tegelijk meer aandacht voor de kansen die kinderen met Bednet kunnen krijgen.

De Bednet Pyjamadag is dé jaarlijkse campagne waarmee de organisatie alle kinderen die niet naar school kunnen door ziekte een hart onder de riem steekt. De Pyjamadag staat op vrijdag 10 maart in het teken van verbondenheid. “School is meer dan les volgen alleen. Het is ook samen leuke momenten beleven”, aldus Bednet. Leuk detail: de campagne richt zich niet alleen tot scholen. Ook bedrijven kunnen hun steun betuigen door op 10 maart de collega’s in pyjama naar het werk te laten komen.

#pyjamadag

De Bednet Pyjamadag roept iedereen op om ’s ochtends de pyjama aan te houden en zo naar de school te komen. Ook bedrijven zijn van harte uitgenodigd om op die manier mee hun steun te betuigen aan Bednet en vooral de kinderen die noodgedwongen van thuis les moeten volgen. “We willen zoveel mogelijk zichtbaarheid creëren en roepen daarom alle deelnemers op om via de sociale media foto’s te delen.”

De deelnemers kunnen op de dag zelf via de socials hun foto’s plaats en meteen de actie #pyjamadag en Bednet taggen. Maar er kan nog meer gedaan worden, in aanloop naar 10 maart. “Scholen en bedrijven kunnen iedereen uitnodigen voor ons Facebook-event, ze kunnen ook onze actie delen via hun eigen nieuwsbrieven, het logo Bednet Pyjamadag op de website of sociale media zetten en vooral hun leerlingen, volgers, werknemers, … persoonlijk uitnodigen om deel te nemen.”

Fotowedstrijd

De organisatie koppelt een leuke fotowedstrijd aan de Pyjamadag. Zowel scholen als bedrijven die foto’s, in pyjama uiteraard, posten op sociale media maken kans op een geweldige prijs. Deel de klasfoto op vrijdag 10 maart met #pyjamadag, tag Bednet en dan neemt de klas automatisch deel aan de fotowedstrijd. Belangrijk is om de school  te taggen en te vermelden of het om kleuter-, lager- of secundair onderwijs gaat. Foto’s posten kan tot maandag 13 maart.

Bednet kiest nadien één winnaar uit het kleuter, één uit het lager en ook een winnende klas uit het secundair. De eerste twee mogen hippe pyjama’s van JBC verwachten. Voor de secundaire klas heeft Bednet een pizzaparty van Domino’s voorzien. Ook bedrijven kunnen zo een pizzaparty winnen. Uit alle gedeelde teamfoto’s via de socials van het bedrijf kiest Bednet ook een winnaar. Meer over de wedstrijd is hier te vinden.

lees ook

Bednet start werking met vernieuwde website en toepassingen

Meer scholen betrekken

Bednet maakt van de campagne gebruik om de eigen werking in de kijker te zetten. Uit het persbericht blijkt dat nog te weinig scholen weten hoe Bednet werkt en waar het om draait. “We merken helaas dat we nog niet alle leerlingen bereiken die recht hebben op Bednet. Zo werkten twee scholen op drie nog niet met Bednet. Daarom is deze campagne enorm belangrijk. We willen onze organisatie blijven bekend maken zodat we nog meer kinderen kunnen helpen.”

Wij van de Schoolit-redactie zijn alleszins grote fan van Bednet en de inspanningen die de organisatie elke dag opnieuw doet voor kinderen die niet naar school kunnen. Daarom zullen wij die dag artikels schrijven met de pyjama aan.