[Adv] Digitale bijscholing: The Pop-Up Classroom strijkt 10 weken neer in Antwerpen

- Gastauteur

Bron: The Pop-Up Classroom

De Pop-Up Classroom is een gratis bijscholingsinitiatief dat leerkrachten en schooldirecties helpt om digitale leermiddelen beter te gebruiken in de klas. De mobiele klas trekt gedurende drie jaar door Vlaanderen en dook in maart al heel kort op in Antwerpen, tijdens het slotfestival van Flanders Technology & Innovation. Sinds deze week staat The Pop-Up Classroom opnieuw in Antwerpen, deze keer in de Grand Bazar. De klas blijft tot eind november staan. Elke schooldag gaan er gratis workshops door zodat leerkrachten, ICT-coördinatoren, schooldirecties, leerlingen en zelfs ouders er de mogelijkheden van digitaal onderwijs kunnen komen verkennen.

Een bijscholingsinitiatief voor en door leerkrachten

De Pop-Up Classroom is een initiatief van onderwijsexpert Lab9 Pro, in samenwerking met meer dan 30 leerkrachten en schooldirecteuren. Het initiatief ontstond als reactie op de Digisprong. De voorbije jaren kochten scholen met deze overheidsubsidie massaal digitaal materiaal aan. Om dit materiaal nu succesvol te kunnen inzetten in de klas, is het belangrijk dat leerkrachten bijgeschoold worden en dat directies en ICT-coordinatoren ondersteuning krijgen bij het uitwerken van een toekomstgericht digitaal beleid.

De Pop-Up Classroom biedt een voorproefje van hoe scholen technologie kunnen inzetten om het leren te verrijken, terwijl het aansluit op de nieuwe minimumdoelen ICT en het DigCompEdu Framework – het Europees referentiekader voor digitale competenties. De focus ligt niet alleen op het ontdekken van nieuwe technologieën, maar ook op het ontwikkelen van praktische vaardigheden die leerkrachten direct kunnen toepassen in hun lesprogramma’s. Elke workshop is zorgvuldig afgestemd op specifieke onderwijsprofielen, lesthema’s en ervaring.

Een inspirerende ruimte voor interactief leren

The Pop-Up Classroom is geen traditionele klasruimte. De inrichting werd heel bewust onderverdeeld in verschillende leerzones, gekoppeld aan vaardigheden zoals presenteren, onderzoeken, creëren, programmeren en informatie uitwisselen. Zo leren leerkrachten er hoe ze op een interactieve manier kunnen lesgeven met behulp van de beschikbare technologie. Over het weer leren, doen ze bijvoorbeeld door zelf het weerbericht te presenteren voor een green screen. Kennismaken met het menselijk skelet kan dan weer aan de hand van Augmented Reality. De eyecatcher van de klas is de Orbit Mat, een modulair element dat speciaal voor de Pop-Up Classroom werd ontworpen. Dankzij de verwisselbare matten worden thema’s als aardrijkskunde, geschiedenis of coderen tastbaar gemaakt.

Extra aandacht voor programmeren tijdens de EU Codeweek

Van 14 tot en met 27 oktober, neemt ook The Pop-Up Classroom deel aan de EU Codeweek, een Europees initiatief om leren programmeren aantrekkelijk te maken binnen scholen.  Tijdens de Codeweek worden er in The Pop-Up Classroom specifieke sessies georganiseerd rond de integratie van computationeel denken in de lespraktijk. Deze workshops zijn zowel toegankelijk voor individuele leerkrachten die zelf willen kennismaken met programmeren of voor een volledige klas die zich wil laten onderdompelen. Tijdens deze workshops worden verschillende activiteiten rond computationeel denken verkend, van tekstueel programmeren en machine learning, over het coderen van robots tot het ontwikkelen van een eigen app. De kennis wordt telkens aangepast aan de leeftijd van de leerlingen en de voorkennis van de leerkrachten.


Dit is een commerciële bijdrage in samenwerking met The Pop-Up Classroom. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Het volledige aanbod van The Pop-Up Classroom is terug te vinden op https://www.thepopupclassroom.be. Deelname aan één of meerdere sessies is gratis.