Hoe een docent vermoeid raakt door AI en ermee omgaat

- Gastauteur

De opkomst van door AI gegenereerde teksten frustreert veel docenten, waaronder een universiteitsdocent die worstelt met de toename van AI-geschreven werk. Om zijn passie voor lesgeven terug te vinden, kiest hij ervoor de focus te verleggen van detectie naar het verbeteren van de kwaliteit.

AI-papieren veranderen de dynamiek van lesgeven

Steeds meer studenten gebruiken AI-hulpmiddelen zoals ChatGPT voor schrijfopdrachten. Dit maakt het voor docenten lastig om op de gebruikelijke manier feedback te geven, omdat ze niet langer zeker weten of ze werk van een mens of een machine beoordelen. De docent merkt op dat het zijn relatie met lesgeven heeft veranderd. Hij is niet langer bezig met het helpen ontwikkelen van communicatievaardigheden, maar eerder met het onderzoeken van de herkomst van teksten en het handhaven van ethische normen in plaats van lesgeven.

Deze situatie heeft hem ertoe gebracht te overwegen om een semester vrij te nemen, iets wat hij in zijn tienjarige loopbaan nog nooit heeft overwogen. Uiteindelijk besloot hij echter door te gaan met lesgeven, zij het met een nieuwe aanpak.

De focus verleggen naar kwaliteit

In plaats van zich volledig te concentreren op de vraag of een tekst door AI is geschreven, richt de docent zich nu op de kwaliteit ervan. Slechte kwaliteit blijft slechte kwaliteit, ongeacht wie of wat het geschreven heeft. Hij heeft zijn studenten geïnformeerd dat hij teksten die AI-kenmerken vertonen strenger beoordeelt. Dit zou studenten moeten ontmoedigen om op AI te vertrouwen en hen aanmoedigen om zelf betere resultaten te behalen door hun eigen schrijfvaardigheid te ontwikkelen.

Hoewel hij erkent dat er altijd AI-papieren zullen zijn die hij over het hoofd ziet, accepteert hij dat. Hij richt zich nu op het verbeteren van de schrijfkwaliteit en het helpen van studenten, zelfs als ze AI hebben gebruikt om hun werk te creëren. Deze nieuwe aanpak helpt hem zijn AI-vermoeidheid te verminderen en zijn energie weer op lesgeven te richten.

De waarde van schrijven herdefiniëren

De docent gelooft dat de manier waarop schrijven vaak wordt onderwezen, moet veranderen. Het idee dat studenten goed moeten leren schrijven om hun carrièrevooruitzichten te verbeteren, vindt hij achterhaald. In plaats daarvan benadrukt hij dat schrijven een fundamenteel menselijke manier is om gedachten en emoties te uiten. Schrijven helpt mensen niet alleen om te communiceren, maar ook om diepere cognitieve processen te ontwikkelen.

Zijn boodschap aan studenten is dat schrijven niet alleen gaat over het verbeteren van een cv of sollicitatiebrief, maar over het koesteren van een van de meest menselijke vaardigheden. Met deze insteek hoopt hij studenten te inspireren om zich meer betrokken te voelen bij het schrijfproces, zelfs in een tijdperk waarin AI steeds meer taken overneemt.