Matig schermgebruik heeft beperkte impact op kinderen, blijkt uit grootschalige studie

- Schoolit redactie

Een nieuwe studie gebaseerd op gegevens van meer dan 300.000 kinderen toont aan dat beperkt schermgebruik weinig negatieve invloed heeft op de mentale gezondheid. Overmatig gebruik en gamen zijn wel duidelijk gelinkt aan sociale en emotionele problemen.

Onderzoekers van de Universiteit van Queensland in Australië analyseerden 132 longitudinale studies waarin kinderen jarenlang werden gevolgd. Volgens de onderzoekers geeft deze aanpak sterker bewijs dan veelvoorkomende dwarsdoorsnedestudies, die slechts op één moment gegevens verzamelen.

De studie toont aan dat kinderen die op jonge leeftijd veel tijd voor een scherm doorbrachten, later vaker kampen met emotionele of gedragsproblemen. Omgekeerd zoeken kinderen met dergelijke problemen ook vaker toevlucht tot schermen. Dat maakt van schermtijd en mentale gezondheid een vicieuze cirkel.

Het onderzoek nuanceert echter het huidige debat. Matig schermgebruik, zoals aanbevolen door de meeste richtlijnen – minder dan één uur per dag voor jonge kinderen, en minder dan twee uur voor oudere kinderen – leidt nauwelijks tot negatieve effecten. Boven de drie uur stijgt het risico op minder slaap, minder sociale interactie en verhoogde angst of agressie. Bij vier uur of meer zijn de problemen significant.

Schermgebruik voor gaming blijkt risicovoller dan andere vormen. Zelfs één tot twee uur gamen per dag werd in verband gebracht met sterkere negatieve uitkomsten dan drie tot vier uur tv-kijken.

Educatief gebruik minder schadelijk

De onderzoekers konden educatief schermgebruik niet apart analyseren wegens onvoldoende gedetailleerde data. Wel bleek dat schermtijd voor algemene doeleinden – inclusief educatie – minder negatieve impact had dan gamen. Voorgaand onderzoek suggereert dat educatieve schermtijd zelfs voordelig kan zijn, zeker voor taal- en rekenontwikkeling.

Volgens professor Michael Noetel, mede-auteur van de studie, moeten ouders niet streven naar perfectie. “Het is niet nodig om schermen volledig te bannen. Wel is het belangrijk te begrijpen dat overmatig gebruik vaak een symptoom is van onderliggende emotionele problemen. Kinderen helpen die beter te begrijpen en te reguleren, is effectiever dan enkel het beperken van schermtijd.”

Noetel past de bevindingen ook toe in zijn eigen gezin. Zo werd YouTube verwijderd en vervangen door educatieve apps, en wordt er enkel samen gegamed of tv gekeken. “Wanneer schermtijd gedeeld wordt, wordt het minder snel een probleem en meer een gezinsactiviteit.”