Virtual Reality leert autistische leerling omgaan met politie
Wanneer de politie iemand met autisme aanspreekt, kan deze persoon reageren op een manier die bedreigend overkomt. In de Virtual Reality app van Floreo kunnen mensen met autisme dergelijke situaties oefenen.
Of je nu iets op je kerfstok hebt of niet, als een politie-agent je staande houdt, is dat een spannend moment. Voor mensen met autisme is het nog spannender, waardoor ze vaak niet juist reageren op aanwijzingen van de agent. Ook mijden ze soms oogcontact. De agent zou dit kunnen opvatten als respectloosheid of provocatie en kunnen overgaan tot arrestatie.
In de Verenigde Staten is dit probleem groter dan in België, omdat de politie daar een ruimere geweldsinstructie heeft dan in Europa. Daarom is Floreo, een speciale Virtual Reality training, ontwikkelt die leerlingen in 7 lessen leert op welke manier ze moeten reageren op de politie.
Sommige lessen gaan in op basale sociale vaardigheden, zoals non-verbale communicatie. Ook is er een gesimuleerde interactie met de een agent, om situaties uit het echte leven te oefenen. Docenten observeren de leerling en geven feedback. De ontwikkelaar: “Ze krijgen de kans op te oefenen, opnieuw en opnieuw. Wanneer ze maar willen, onder allerlei omstandigheden.”
Tijdens de simulatie reageert de agent op het gedrag van de leerling. Als de leerling correct reageert, wordt de gesimuleerde agent vriendelijker, maar de verkeerde reactie roept een negatieve houding bij de agent op.
Samen met de politie
De Virtual Reality trainings-app Floreo heeft daarom een training ontwikkeld in samenwerking met de politie van het Amerikaanse Montgomery County. In deze training leren jongeren om te gaan met agenten die hen aanspreken. Een klein aantal scholen gebruikt het programma inmiddels met succes voor leerlingen tussen 14-19 jaar oud. Dankzij een onderzoekssubsidie van het National Institute of Health wordt het Virtual Reality programma nu ook getest op jongere kinderen.
Het is de politie die getraind moet worden
Er is kritiek op het onderwijzen van leerlingen in politie interactie. Het is de politie die training nodig heeft, is het argument. Toch is het verstandig om mensen met autisme voor te bereiden op de werklijkheid, waarin een agent niet altijd voldoende kennis heeft van autisme.
Onderzoek heeft aangetoond dat mensen met een handicap veel vaker in aanraking komen met de politie. Van de mensen die in 2015 door de politie gedood werden, had ruim 20% een verstandelijke beperking. En hoewel autisme geen verstandelijke beperking is, is het aannemelijk dat ook deze mensen oververtegenwoordigd zijn.
Inmiddels zijn er trainingen voor politie-agenten in het omgaan met autisme, maar zoals een agent ooit zei: “Ik kan dan wel weten dat iemand autisme heeft, maar als hij me aanvalt, moet ik terugvechten”. Floreo is daarop een mogelijk antwoord.
Door jonge mensen te leren wat de juiste reactie is, wordt de kloof van onbegrip tussen een politie-agent (die mogelijk te maken heeft met een gespannen situatie) en de jongere met autisme. Hierdoor kan virtual reality helpen ongelukkige incidenten te voorkomen.