Serious game Silver zet in op de mentale weerbaarheid van jongeren

- Ilene Langen

Silver, een serious game ontwikkeld door het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie (VLESP), laat jongeren het verband tussen gedachten, gevoelens en gedrag zien. Zo probeert het spel preventief de mentale weerbaarheid van jongeren te verhogen en zelfdoding te voorkomen.

Gezien zelfdoding de belangrijkste doodsoorzaak is bij jongeren tussen vijftien en negentien jaar, ontwikkelde het VLESP samen met CREATE.eu de serious game Silver. De app wil meisjes en jongens tussen twaalf en zestien jaar mentaal weerbaarder maken en zo inzetten op suïcidepreventie. De toepassing is wetenschappelijk gebaseerd en werd bij meer dan 1.000 leerlingen uit tien verschillende Vlaamse scholen onderzocht.  

Hoe werkt het spel?

Tijdens het spel volgen jongeren vier verschillende personages tijdens een bezoek aan het Silver festival. De spelers bepalen alle gedachten, gevoelens en gedragingen van de personages. Zo leren jongeren beter herkennen wat er in het hoofd van anderen omgaat. Afhankelijk van de keuze van de spelers, zal de dag van de personages er dus anders uitzien.

De game kan gespeeld worden op een smartphone of tablet en is gratis beschikbaar, zowel voor Android als iOS. Om het verhaal van één personage af te ronden, moet je rekenen op 30 tot 45 minuten speeltijd. Je hoeft een volledig verhaal echter niet in één ruk uit te spelen.

Educatief pakket en online vorming

Jongeren kunnen het spel thuis spelen, maar er wordt ook een educatief pakket voorzien om met Silver in de klas aan de slag te gaan. De handleiding bevat een lessenpakket en uitgebreide uitleg over het spel.

Om voldoende impact te hebben, organiseert VLESP daarnaast nog online vormingen voor leerkrachten, leerlingbegeleiders of andere onderwijsprofessionals. Tijdens zo’n vorming krijg je onder andere informatie over het spel en de wetenschappelijke evidentie ervan, én hoe je ermee aan de slag kan op school.

Inschrijven voor de gratis online vorming op zaterdag 27 november kan hier.


Lees ook: 8 Groeifactoren voor Game-based learning – Schoolit