Communicatieprijs voor DataBuzz

- Jeroen Langendam

Foto: DataBuzz

DataBuzz, een project voor het verhogen van de digitale geletterdheid van leerkrachten en leerlingen, krijgt dit jaar de Jaarprijs Wetenschapscommunicatie.

In een elektrische bus die is omgebouwd tot mobiel educatielab trekt het project van school naar school. Elke school die door de DataBuzz wordt bezocht kan kiezen uit drie opties:

  • Een reeks van 5 workshops
  • Een Datawijze Week
  • Een AI Xperience Centre (2e en 3e graad secundair onderwijs).

DataBuzz behandelt onderwerpen als online privacy en bescherming van persoonsgegevens op speelse manier. Ook het herkennen van fake news, de impact van algoritmes en de manier waarop gepersonaliseerde reclame werkt komen in de DataBuzz aan de orde.

Foto: DataBuzz

Het project DataBuzz is gestart op initiatief van Ilse Mariën, Pieter Ballon en Wendy van den Broeck. Ondersteund door de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) kan de DataBuzz Nederlandstalige scholen in Vlaanderen en Brussel aandoen.

Bovendien organiseert DataBuzz, ondersteund door het Digital Belgium Skills Fund (DBSF), workshops in de Centra voor Volwassenenonderwijs (CVO), Centra voor Basiseducatie en andere locaties waar laaggeletterde volwassenen onderwijs kunnen volgen. Zo vergroot het project niet alleen de digitale weerbaarheid van kinderen, maar ook van –soms kwetsbare- volwassenen.

Mooie blijk van erkenning

Dat ze belangrijk werk doen, is ook doorgedrongen tot de Koninklijke Vlaamse Academie van België (KVAB). Zij belonen de initiatiefnemers met de Jaarprijs Wetenschapscommunicatie.

DataBuzz verdient de Jaarprijs volgens de jury vanwege “de inspanningen om de beoogde doelgroepen te bereiken via toegankelijk taalgebruik en aantrekkelijke workshops gericht op een breed publiek.”