‘Predictive analytics is de heilige graal binnen het onderwijs’

- Cédric Van Loon

Alle data die uit een digitaal onderwijsplatform rollen, kunnen potentieel van goudwaarde zijn. De eerste stap is om met die data het eindproduct te verbeteren. ACCO heeft dat goed onder de knie met zijn online platform Sofia en is klaar voor de volgende stap: predictive analytics en AI. 

De kans is groot dat je de afgelopen jaren de term AI of artificiële intelligentie hebt zien passeren. Helaas hebben de marketingmensen die term ook ontdekt, waardoor het te pas en te onpas wordt gebruikt bij zowat elk product. AI is één, maar je moet allereerst goede data hebben om mee aan de slag te kunnen. 

Bij ACCO genereert online platform Sofia al sinds 2015 geanonimiseerde data van elke docent en student om doorheen het jaar belangrijke aanpassingen door te voeren. Het platform groeit heel sterk, met 80 procent nieuwe studenten in 2019 vergeleken met 2018. Meer studenten betekent nog meer data om te capteren en verwerken.  

Data als kroonjuwelen

Data zijn de kroonjuwelen van een digitaal platform als Sofia. Dat benadrukt Bart De Prins, Project Management en Product Management bij ACCO, in een gesprek met Schoolit.  

“Onze analytics die we vandaag aanbieden aan docenten zijn een essentieel onderdeel van Sofia. We willen leren actiever en efficiënter maken met data, door een overzichtelijk dashboard aan te bieden met alle informatie.” 

Onze analytics die we vandaag aanbieden aan docenten zijn een essentieel onderdeel van Sofia.

Bart De Prins, Project Management en Product Development bij ACCO

Met Sofia plugt ACCO zijn platform in bestaande LMS-systemen (Learning Management Systems) zoals Canvas of Blackboard Toledo. In een vroeger stadium heeft ACCO nog overwogen om een volledig eigen LMS te bouwen, maar door de beperkte markt in Vlaanderen en de talrijke alternatieven heeft het die ontwikkeling gestaakt. Vandaag werkt het vaak met API’s om Sofia te integreren. 

“Moderne LMS-systemen zoals Canvas kunnen voor een naadloze ervaring zorgen door Sofia te embedden”, zegt De Prins. “Historisch gegroeide eigen LMS-systemen binnen het Vlaams hoger onderwijs hebben meer aanpassingswerk nodig. Daar moeten we met de aanbieder samenwerken om een vlotte integratie te krijgen.”

Learning analytics

Nu ACCO exponentieel meer data verwerkt en betere inzichten krijgt in alles, wordt het tijd voor de volgende stap. Vele grote partijen zoals Google, Facebook en Microsoft zijn dagelijks met AI bezig. Die vormt de basis om het gedrag van een student te analyseren voordat er een patroon kan worden voorspeld. 

De Prins: “Stel dat een student regelmatig bepaalde fouten maakt tijdens zijn voorbereidend werk. Dat is een trend die we kunnen voortzetten. Als we verder kijken naar andere leerlingen in dezelfde klas, dan kan je stilaan spreken van zogenaamde learning analytics.” 

Om tot voorspellende data te komen, is er heel veel data nodig.

Bart De Prins, Project Management en Product Development bij ACCO

“Zulke technologie vraagt ontzettend veel research, die we uniek voor ons ontwikkelen. Daarnaast gebruiken we ook beschikbare raamwerken van grote technologiegiganten om te sturen. Om tot voorspellende data te komen, is er heel veel data nodig. Vandaag zit het nog niet in Sofia geïntegreerd, maar we werken eraan.” 

ACCO werkt samen met technologiebedrijf Intracto, een van de grootste digital agencies in de Benelux. Op die manier krijgt het toegang tot een grote pool van specifieke IT-kennis en competenties. De tijd dat je als generalist alles moest kennen, is voorbij. Elke persoon heeft zijn specialisatie, zoals back-end, user interface en front-end. ACCO benadrukt meermaals dat het geen technologiebedrijf is en dat het ook niet de middelen heeft in het Vlaamse landschap om zoiets 100 procent met eigen mensen uit de grond te stampen. 

Missie van Sofia

De combinatie van blended (online en face-to-face) lerenen methodes zoals flipped classroom zorgt ervoor dat er steeds meer naar de digitale weg wordt gekeken om les te geven. Meer digitale interactie betekent meer data, wat in de toekomst nog meer potentieel biedt om de leerervaring te verbeteren.  

Vicky Adriaensen, Algemeen Directeur bij ACCO, is duidelijk over de missie van Sofia. “We willen leerervaringen succesvoller maken en zien waar de hiaten zijn. Wanneer iets een buisvak is, willen we daar een rol in kunnen spelen om de inhoud te optimaliseren. In het hoger onderwijs zijn de slaagpercentages historisch laag.”  

We willen leerervaringen succesvoller maken en zien waar de hiaten zijn.

Vicky Adriaensen, Algemeen Directeur bij ACCO

“Er zijn er veel meer die studeren, maar gemiddeld halen er minder studenten de eindmeet. Bovendien doen ze er langer dan ooit over. Het leertraject vandaag is anders dan 50 jaar geleden. We evolueren vandaag van uitgeverij naar leerbegeleiders en leerconsultants.”