De toekomst van EdTech? Hou de mens centraal!

- David Van Waeyenberghe

Wat zijn de trends in het leren en EdTech, voor studenten, onderwijzers en andere personeelsleden? En wat is de toekomst ervan? Vanuit dat perspectief stapten we het vliegtuig op richting Ierland.

Het prachtige land, home of Guinness, kent een steile groei wat EdTech betreft. Het Learnovate Centre, onderdeel van Trinity College, organiseerde vorige week voor het eerst sinds de pandemie haar Learnovation conferentie.

De uitnodiging voor een tripje Dublin kregen we van Enterprise Ireland, de Ierse overheidsinstelling die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en groei van Ierse bedrijven wereldwijd. Met een bevolking van 5 miljoen, minder dan Vlaanderen dus, is Ierland sterk aangewezen op import en export. Ook van digitale kennis en talentvolle mensen. Daarom haalde Enterprise Ireland naast ons nog verschillende potentieel interessante contacten uit België, Nederland, Duitsland, Italië en Polen naar het event.

De Learnovation conferentie was voor Enterprise Ireland slechts de helft van de taart waarvoor we een uitnodiging kregen. Het andere deel hield een kennismaking in met verschillende innovatieve methodes om het leren te vernieuwen of efficiënter aan te pakken. “De ontwikkelingen op vlak van learning en EdTech zijn bijzonder significant. Het is belangrijk voor Ierland maar zeker ook voor andere landen om met elkaar samen te werken”, zegt Jenny Melia, manager Technology and Services bij Enterprise Ireland.

Leren uit speeddates

De delegaties uit Europa kregen samen onderdak in het moderne Gibson Hotel, letterlijk aan het eind van een populaire tramlijn. Trouwens, in Dublin zeg je niet tram maar Luas. Er bestaat geen betere manier om de stad te verkennen dan de Luas, tenzij de typische dubbeldekkers uiteraard. Veel tijd om te genieten is er jammer niet want op dag één staat de speeddate op het programma, in het hoofdkwartier van Enterprise Ireland.

Leren gebeurt via de beschikbare middelen maar evenzeer in de ruimtes tussen die lessen. Leren gebeurt via interacties, fysiek én digitaal.

Peter Baxter – CreateSchool

Voordat we op virtuele date trekken, krijgen we te maken met een wel heel ravissante kant van Meta. Het bedrijf van Mark Zuckerberg heeft niet voor niets een vestiging in Dublin. Carlotta Girelli vertelt ons hoe Meta de augmented en virtual reality heeft omarmd en er in de toekomst mee aan de slag wil. Met het Metalearning platform Blueprint bijvoorbeeld waarop bedrijven en scholen digitale vaardigheden kunnen leren. Om er nadien via een (betalend) certificaat mee te kunnen uitpakken.

Tijdens de pitch stellen in totaal vijf jonge bedrijfjes zich met veel enthousiasme voor. Eén toepassing sprong er voor ons, letterlijk zelfs, van tussenuit. Volograms brengt de vastgelegde realiteit dichter bij iedereen. De toepassing maakt driedimensionale beelden van personen. En dat door middel van een simpele smartphone en heel wat AI-technologie. Zeer interessant, al staat de start-up nog maar in de beginfase. Wij zijn alleszins fan van het werk van Nicolas Moreno de Palma en zijn team en kijken uit naar toepassingen in het onderwijsveld of voor training van personeelsleden.

AI-technologie van Volograms

Leren uit ontmoetingen

Learnovation 2022 vindt plaats in Croke Park, een mythisch stadion en thuis van hurling en Gaelic Football. Hurling heeft invloeden van hockey en lacrosse terwijl Gaelic football dan weer een mix is van voetbal en rugby. Voel jezelf niet schuldig als je die sporten niet kent, je bent nooit te oud om iets te leren. Hoe naadloos kan je een brug slaan tussen de eventplaats en het thema van de conferentie?

Dagdromen mag, graag zelfs. Tragere hersengolven zorgen voor rust én creativiteit.

Stella Collins – Stellar Labs

Wat is de toekomst van learning? Keren we binnenkort met zijn allen terug naar het klaslokaal, is afstandsleren de norm of loopt de ideale weg tussenin? Het feit dat honderden bedrijven zich bezig houden met toepassingen om het leren binnen een school of bedrijf te verbeteren, geeft aan dat het antwoord niet voor het rapen ligt.

“Gepersonaliseerd leren is belangrijk voor de motivatie. En tegelijk is sociale verbondenheid en samenwerking van levensbelang voor het leren”, zegt keynote spreker Stella Collins. De oprichtster van Stellar Labs legde de basis voor een dag vol leerervaringen in theorie en praktijk. Dat ze alle aanwezigen meteen een workout liet doen, namen we er graag bij. “De snelheid waarmee onze hersengolven tekeer gaan, bepalen hoe productief en creatief we zijn. Te lang actief zijn is nefast voor de fysieke en geestelijke gezondheid. Dagdromen mag, graag zelfs. Tragere hersengolven zorgen voor rust én creativiteit.”

Stella Collins – Stellar Labs

Leren met de mens centraal

Wat is nu de toekomst van het leren? Als er één rode draad kan worden getrokken doorheen de Ierse trip dan is het wel de mens zelf. “Wanneer het menselijke aspect uit eender welke leervorm wordt gehaald, dan zal die vorm falen”, klinkt het bij Nigel Paine. Betrokkenheid, eigen keuze, ruimte creëren, het zijn allemaal factoren die meespelen in het leerproces. Een proces dat de komende jaren heel snel zal veranderen door de implementatie van nieuwe technieken zoals AR, VR en AI.

Een pertinente vraag die tijdens Learnovation de kop opstak was ‘hoe zal de technologie er mee voor zorgen dat niemand uit de boot hoeft te vallen’? Snel op de bal spelen, is de boodschap. Hoe kan het anders in een voetbalstadion? “Het moet vooral relevant blijven voor de studenten, hoe jong of oud die ook zijn”, aldus Peter Baxter, directeur van CreateSchool. “Leren gebeurt via de beschikbare middelen maar evenzeer in de ruimtes tussen die lessen. Leren gebeurt via interacties, fysiek én digitaal.”

lees ook

GO! Scholengroep 20 innoveert met VR

Leren met Guinness

Niet dat we hier een toeristische rubriek van willen maken maar een uitstapje naar het Guinness Store House moet altijd op je ‘to-do’ lijst staan wanneer je in Ierland bent We haalden het al aan, Dublin is de thuisbasis van Guinness. Arthur Guinness stampte in 1759 de brouwerij uit de grond. Voor velen misschien verrassend maar het alom bekende zwarte bier kreeg pas vorm in de jaren vijftig van vorige eeuw.

Met een heerlijke pint Guinness in de hand verloopt het netwerken een stuk vlotter, moeten ze bij Enterprise Ireland en Learnovation hebben gedacht. Terecht, trouwens. Tijdens de netwerkreceptie ontmoeten we Jennifer O’Sullivan. Zij werkt met haar Marino Institute of Education aan een tool om leesstoornissen bij kinderen in een vroeg stadium op te sporen. “Via fonetische herkenning kunnen we bepalen in welke mate een kind later leesstoornissen zoals dyslexie kunnen ontwikkelen. Op basis daarvan kunnen aangepaste behandelingen vroeger worden gestart en zal het kind sneller de hulp krijgen die het nodig heeft.”

Kijk, op zo een mooie technologische toepassing om het leren te verbeteren klinken we graag. Binnenkort gaan we met Schoolit dieper in op enkele interessante toepassingen rond Edtech.