De grote Digisprong-analyse: het kennis- en adviescentrum ‘Digisprong’

- Ilene Langen

Naast de investeringen in vernieuwde infrastructuur en digitale professionalisering, wil de Vlaamse Overheid scholen ondersteunen bij de digitalisering van het onderwijs met het kennis- en adviescentrum ‘Digisprong’. We stelden in onze poll enkele korte vraagjes over dat nieuwe centrum.

Hoewel het kennis- en adviescentrum op dit moment nog niet volledig is uitgebouwd, wilden we er toch enkele vragen over stellen in de Digisprong-poll. Het centrum zal namelijk instaan voor ondersteuning en begeleiding van scholen op digitaal vlak en het versterken van een data-onderbouwd onderwijsbeleid. Daarnaast wil het centrum in de toekomst een inspiratiegids ontwikkelen met goede praktijken en tips.

Was het advies eerder nodig?

Het verrast niet dat het merendeel (53%) van de bevraagden het kennis- en adviescentrum nog niet kent, al lijkt 44 procent er wel al van te hebben gehoord. Daarnaast valt het op dat 42 procent van de onderwijsprofessionals graag al eerder gebruik had gemaakt van de ondersteuning van het centrum. Toch vindt 33 procent dat niet noodzakelijk en duidt maar liefst 25 procent ‘Niet van toepassing’ aan.

Of het kennis- en adviescentrum snel helemaal op poten zal staan, is niet duidelijk. We mochten hierover geen reactie ontvangen van minister Weyts.

Conclusie

Uit deze en de voorgaande resultaten blijkt dus dat onderwijsprofessionals vooral betere communicatie en ondersteuning hadden verwacht bij de uitrol van het Digisprongplan. Met onze bevraging hopen we onze lezers – en beleidsmakers – bewust te maken van wat reeds goed loopt en wat de pijnpunten zijn.

De digitalisering van het onderwijs blijft een complex thema, maar met vele kleine stapjes vooruit maken we de sprong wat kleiner.