Een VR-app voor in het onderwijs? Deze vijf apps helpen je op weg
Virtual Reality (VR) is hot. Ook in het onderwijs kan VR een bijdrage leveren. Kies een VR app uit dit overzicht en VR kan zonder veel moeite in het klaslokaal geïntroduceerd worden. Zorg er echter wel voor dat de app onderdeel is van een goed doordacht lesplan.
Met Virtual Reality (VR) breng je de wereld binnen handbereik. Door Virtual Reality slim en verstandig in je les te integreren breng je de stof meer tot leven. Door de onvergetelijke VR-ervaring onthoudt de leerling de aangeboden lesstof een stuk beter.
Hoewel wetenschappers waarschuwen dat VR ook nadelen heeft op de ontwikkeling van kinderen, levert VR een schat aan mogelijkheden om saaie lessen tot een spannend avontuur te maken dat de leerling nog lang bijblijft.
Het introduceren van VR in het onderwijs hoeft niet moeilijk te zijn. Met de volgende VR apps haal je de hele wereld (en meer) je klaslokaal in.
Discovery VR app
Discovery is een bekende naam op televisie. Dit mediabedrijf heeft zich ook gericht op virtual reality. Met Discovery VR kun je allerlei content van televisiedocumentaires in 3D zien. Discovery Atlas, DNewslabs en nog meer programma’s zijn vertaald naar een VR omgeving.
Deze VR app is beschikbaar voor Oculus Rift, Gear VR en HTC Vive. En het beste van alles? Discovery VR is gratis!
InMind VR 2
Hoe werkt het menselijk brein eigenlijk? De app InMind VR 2 doet denken aan de Pixar animatiefilm ‘Inside Out’. Leerlingen bevinden zich in de hersenen van tiener John, waar ze de emoties van de jongen kunnen besturen. Maar dat is nog niet zo eenvoudig, want de leerlingen moeten wel de juiste neuronen weten te vinden door met Johns hoofd te schudden.
De VR app InMind VR 2 is een aparte game met goede educatieve elementen. Het is verkrijgbaar op Oculus Rift, Google Cardboard en HTC Vive.
Tilt Brush
Als je doel is de les leuker te maken is Tilt Brush een overbodige VR app, want deze app richt zich op de tekenles, wat misschien wel de leukste les van de week is.
Met Tilt Brush kunnen leerlingen de beperkingen van een 2-dimensionaal stuk papier of canvas overstijgen en werken ze aan een 3D-kunstwerk. Tilt Brush is ontwikkeld door Google. Dat betekent dat er ook een open source library beschikbaar is met een aantal schetsen, materialen en interactieve elementen.
Tilt Brush is onder andere beschikbaar op Oculus Rift, HTC Vive en Windows Mixed Reality.
Titans of Space
De ruimte is altijd al een onderwerp geweest dat kinderen fascineert. Iedereen heeft wel een fase waarin hij of zij later astronaut wil worden. Met Titans of Space neem je een voorproefje op die carrière. Deze VR-app biedt rondleidingen over planeten, sterren en andere ruimte objecten. De graphics zijn schitterend, wat bijdraagt aan de opwinding. De rondleiding kunnen op maat gemaakt worden, om zo perfect ingepast te worden in je lesplan.
Door alles objecten in het heelal te krimpen tot een miljoenste van het echte formaat plaatst Titans of Space alles in perspectief. De aarde is dan ongeveer de maat van een huis.
Titans of Space is beschikbaar voor (onder meer) Oculus Go en de Samsung Gear VR.
VirtualSpeech VR app
Het geven van een toespraak voor een groep is de nachtmerrie voor veel leerlingen en studenten. Ook veel volwassenen hebben hier moeite mee. Voor hen is VirtualSpeech VR bedoeld. De app zet je in een situatie waarin je voor een aantal mensen een verhaal moet doen. Dit kan een grote groep zijn, zoals bij een speech, maar ook een kleine groep, zoals bij een sollicitatiegesprek.
De app beoordeelt je prestatie door onder meer te kijken naar de hoeveelheid oogcontact dat je maakt, het gebruik van stopwoordjes en nog veel meer zaken. Het is misschien niet hetzelfde als een echte spreekbeurt, maar het is een geweldige oefening om spreekangst te overwinnen.
Virtual Speech VR app is verkrijgbaar op Oculus Go, Gear VR, Google Cardboard en enkele andere platforms.
Maak een begin met VR in je les
Met de besproken VR apps maak je een aantal vakken toegankelijker en levendiger dan met traditioneel lesmateriaal. Het maakt ongrijpbare onderwerpen als de oneindigheid van het heelal en de werking van ons brein begrijpelijk, stimuleert onze creativiteit en helpt ons onze angsten te overwinnen.
Met VR kunnen we alle kanten op, wat het erg aantrekkelijk maakt om in het onderwijs te integreren. Ook het enthousiasme van leerlingen waarin VR zich kan verheugen maakt het interessant om zoveel mogelijk gebruik van virtual reality te maken. Voor een maximaal positief effect op de ontwikkeling van het kind is het zaak om dit instrument beperkt en weloverwogen in te zetten. Bij VR betekent ‘meer’ namelijk niet altijd ‘beter’. Een minuut VR binnen een goed doordacht lesplan levert veel meer op dan uren ronddwalen door wat er allemaal mogelijk is.
De uitdaging is aan docenten en leerkrachten, om van VR in het onderwijs een succes te maken.