Programmeren in Python met Lego

- Jeroen Langendam

Afb: Lego.com

Lego heeft een aantal gratis programmeerlessen uitgegeven. Leerlingen gebruiken in deze lessen de programmeertaal Python om hun LEGO MINDSTORMS Education EV3 te programmeren.

Lego, de Deense fabrikant van de bekende gekleurde bouwblokjes, heeft ook een onderwijstak. De producten van Lego Education gaan iets verder dan alleen het bouwen, want met de MINDSTORMS Education EV3 kun je sinds kort ook leren programmeren in Python. Python is het hoger onderwijs gericht op de IT de meest gebruikte programmeertaal. Het loont daarom om kinderen al op vroege leeftijd met deze programmeertaal in aanraking te brengen.

Al het lesmateriaal van de fabrikant van educatief speelgoed dat op middelbare scholen is gericht wordt voortaan standaard uitgerust met MicroPython. Dit is een variant op Python die is aangepast voor microcontrollers. MicroPython biedt een goede basis voor de eerste programmeerlessen, terwijl het ook voldoende uitdaging biedt voor de leerlingen die al wat verder gevorderd zijn. Ook op oudere EV3’s kan MicroPython worden gebruikt. Daarvoor hoeft alleen een micro SD-kaartje met daarop EV3 MicroPython te worden ingevoerd.

Leuke lessen met de MINDSTORMS EV3

Een van de meest uitdagende lessen is misschien wel de les waarin leerlingen een zelfrijdende auto mogen proberen te maken. Maar ook het maken van een robot die pakjes kan vinden en transporteren naar de juiste plek, een sorteermachine of een security gadget behoren tot het veelzijdige lesmateriaal.

LEGO komt op STEAM

Lego laat met de MINDSTORMS EV3 zien dat ze begrepen hebben waar STEAM om draait, want de lessen combineren wetenschap en technologie met design uitdagingen. Maar ook de kunstzinnige kant kan tot uiting komen, doordat leerlingen in principe alle vrijheid hebben hun bouwwerken op te leveren in alle kleuren en uitwerkingen die ze kunnen bedenken.

Doordat de praktische invulling van de lessen, is de herkenbaarheid van de opdrachten voor de leerlingen hoog. Eventuele programmeerfouten worden direct zichtbaar, doordat het gebouwde apparaat iets anders doet dan de bedoeling was. Dit moedigt leerlingen aan om (samen) op zoek te gaan naar een oplossing.