Osmo Coding Starter Kit leert kinderen programmeren

- Jeroen Langendam

Osmo lanceert de Osmo Coding Starter Kit, een pakket waarmee kinderen spelenderwijs leren programmeren. Dat gebeurt op het scherm én in de fysieke wereld.

Slechts enkele weken nadat Osmo de Osmo Genius Starter Kit op de markt bracht komt het bedrijf met de Osmo Coding Starter Kit.

Net zoals bij het vorige product draait het bij de Osmo Coding Starter Kit om spelenderwijs leren. Bij deze kit, gericht op kinderen van 5-10 jaar, gaat het om leren programmeren.

De Osmo Coding starter Kit bestaat uit drie onderdelen. In het eerste onderdeel, Coding Awbie, moeten de kinderen hoofdpersoon Awbie over het scherm laten bewegen. Via coding blocks leren kinderen de logica van programmeren kennen. Het gebruik van coding blocks is niet nieuw. We kennen dit van initiatieven zoals Scratch en Stencyl. Het grote verschil is dat Osmo kiest voor fysieke code blokken.

Het tweede onderdeel is Coding Jam. In dit onderdeel zetten de kinderen hun verworven programmeer skills in om de mooiste muziek te componeren. Deze kan vervolgens worden gedeeld via de community.

Promovideo Osmo Coding Starter Kit (Bron: Osmo)

Het laatste onderdeel, Coding Duo, bestaat uit tal van nieuwe werelden en puzzels die alleen met strategisch denken en samenwerken kunnen worden opgelost.

Coding Starter Kit is meer dan programmeren

Hoewel de naam anders doet vermoeden biedt Osmo met dit educatieve speelgoed meer dan enkel programmeerlessen . Tal van andere 21st century skills komen voorbij: kritisch denken, observeren, creativiteit en luisteren.

Bovendien streeft Osmo er in al haar producten naar om scherm en fysiek met elkaar te combineren. Zoals bij alle Osmo producten speelt de camera van de iPad een belangrijke rol. Dankzij slimme AI kan de software reageren op wat zich in de fysieke wereld afspeelt.