HP: ‘Chromebooks of Windows? Maakt niet uit, je moet naar de nood kijken!’

- Schoolit redactie

De educatiemarkt is anders dan de bedrijfsmarkt op zowat elk niveau. Fabrikanten moeten niet met peperdure modellen naar scholen trekken, maar meer de focus leggen op robuustheid en scherpe prijzen. Laptops is één, maar het draait volgens HP rond veel meer.

Het gebeurt niet dikwijls dat een wereldwijde verantwoordelijke van een grote laptopfabrikant in België neerstrijkt. Toen Matias Matias (jawel, dezelfde voor- als achternaam), WW Business Development for Education bij HP, een uurtje tijd had voor ons, schoven we graag aan tafel.

Hij start vol enthousiasme over zijn levensverhaal en hoe hij in de educatiefunctie van HP is gerold. Het valt onmiddellijk op dat de ‘consumer first’-aanpak voor hem cruciaal is. Het klinkt ondertussen cliché, maar het is voor hem uiterst belangrijk om naar elke school te luisteren wat ze echt nodig hebben.

Op de vraag waarom hij in godsnaam in een klein land zoals België drie dagen neerstrijkt, is hij duidelijk. “Waarom kan België niet eigenlijk? Het is niet omdat India acht miljoen leerkrachten heeft en een veel grotere markt is, dat België niet evenveel aandacht mag krijgen. Als ik nu twee weken in Zuid-Afrika verblijf voor een project rond een paar lokale scholen waar de gemiddelde student na het vijfde leerjaar het traject opgeeft en dat probeer om te keren met een digitaal programma? De grootte van het land is niet belangrijk, wel het doel en de nood invullen.”

Interessante Belgische markt

De toon is onmiddellijk gezet: Matias is een gedreven en enthousiaste persoonlijkheid. Hij is hier omdat hij België een interessante markt vindt. “Jullie hebben de perfecte combinatie van directe en indirecte middelen om oplossingen te leveren binnen de educatiesector. De scholen zijn degelijk, maar vergeleken met de rest van Europa kunnen jullie nog flink groeien in kwaliteit.”

“Er is de wil om beter te doen en dat is voor mij de beste motivatie. Er zijn middelen om te evolueren en de infrastructuur hier is beter dan in de meeste landen. Alle componenten zijn er volgens mij om het verschil te maken.”

Trends zijn niet belangrijk. Een trend kan heel lokaal zijn en daarom ergens anders niet goed werken.

Wanneer we vragen wie op de trends voorloopt in de markt, maakt Matias duidelijk dat trends niet belangrijk zijn. Een trend kan heel lokaal zijn en ergens anders niet goed werken. “Neem nu Zweden, dat uitstekend scoort op vlak van educatie. Wanneer je dat concept kopieert naar Singapore, de Verenigde Staten of Zuid-Afrika, dan merk je dat het daar helemaal niet zou werken.”

hp chromebook

Globale trends zijn voor hem een indicatie, maar de interpretatie ervan kan heel sterk variëren per land en zelfs per school. Een trend die hij wel belangrijk vindt, is het ontwikkelen van lokale skillsets in plaats van algemene programma’s. “Wanneer je in een bepaalde regio bijvoorbeeld heel veel chemiereuzen hebt zitten, lijkt het me logisch dat in die regio diverse afstudeerrichtingen mogen focussen op de industrie. Je moet lokaal kijken wat er belangrijk is en tegelijk de toekomst niet uit het oog verliezen. De zogenaamde vierde industriële revolutie waar we vandaag in zitten, biedt voor scholen ontzettend veel opportuniteiten om hun aanbod te finetunen.”

100 miljoen studenten

Matias reist vandaag de wereld rond om een belangrijk doel van HP te realiseren: 100 miljoen studenten een mobiel toestel bezorgen. Het krijgt daarvoor tijd tot 2025. “Ik weet niet exact waar we ergens zitten op onze tijdslijn, maar het project bestaat al enkele jaren en we zitten op koers om het doel te halen.”

Naast hardware verkopen, biedt HP studenten over de hele wereld gratis cursussen om succesvol een onderneming te starten. Het traject bevat vijf belangrijke onderdelen:

  • Hoe ontwikkel je een product?
  • Hoe kan je iets op de markt zetten?
  • Hoe kan je het best producten verkopen?
  • Hoe kan je een lokaal verkoopnetwerk opzetten?
  • Hoe globaliseer en promoot je een product?

HP biedt de cursussen gratis aan op zijn website en houdt ook af en toe lokale en globale competities, waar studenten een idee kunnen realiseren. De beste projecten krijgen dan budget van HP om de volgende stap te zetten in het ondernemerschap.

Stevige laptops

Een educatielaptop is volgens Matias absoluut niet hetzelfde als een zakelijke laptop. “Alles heeft te maken met de nood van de studenten vergeleken met professionals. We testen bij HP elke zakelijke ProBook en EliteBook volgens Amerikaanse ‘Mil Spec’-standaarden. Je kan alle details opvragen omdat het om een officiële testinstelling gaat.”

Een laptop uit de educatielijn van HP kan je zonder problemen laten vallen op beton tot maximaal 76 centimeter hoogte en op hout tot maximaal 1,22 meter hoogte.

Een laptop uit de educatielijn van HP kan je zonder problemen laten vallen op beton tot maximaal 76 centimeter hoogte en op hout tot maximaal 1,22 meter hoogte. De laptops kunnen daar tegen en werden grondig getest om studenten de garantie te geven dat ze een stevig toestel in handen hebben.

Security is een belangrijk aspect voor Matias en hij is heel trots dat alle toestellen binnen het gamma werden ontwikkeld met security in het achterhoofd. Er zitten veiligheidsoplossingen verwerkt in elke laptop, zowel analoog als digitaal. “Van BIOS tot het volledige OS, en alles tussenin”, zegt Matias. Uiteraard moeten studenten nog altijd wel voorzichtig zijn met verdachte-mails en websites, maar de fabrikant levert een degelijke basisbeveiliging standaard op elke laptop.

Windows of Chrome OS

Op de vraag of Chromebooks aan populariteit winnen in België, is Matias kort. “We merken een trend, maar ik praat niet graag over platformvoorkeuren. Het is belangrijker om te kijken wat een school echt nodig heeft, om op basis daarvan een keuze te maken. Je mag niet zomaar de goedkoopste oplossing nemen om dan achteraf te beseffen dat je bepaalde functionaliteiten mist. Ik haalde het al eerder aan: consumer first is voor ons essentieel.”

hp chromebook

Bedrijven durven al eens een Bring Your Own Device (BYOD)-regeling te hanteren. Matias vindt dat daar prima, maar binnen scholen moet hij er niets van hebben. “Bring Your Own Device is meer Bring Your Own Disaster. Ik baar me zorgen over twee zaken. Allereerst krijg je een segmentering tussen rijke studenten met dure toestellen en arme met basismodellen. Zoiets werkt polariserend.”

“Tenslotte is er het probleem van beperkte mogelijkheden. Het goedkoopste toestel in de klas bepaalt wat er wel en niet kan. Zoiets werkt niet in mijn ogen.”

Trends en een blik in de toekomst

Wat betreft virtual reality (VR) is er nog een lange weg te gaan binnen de onderwijswereld. HP heeft een VR-oplossing beschikbaar, maar focust daarmee meer op de professionele wereld of gespecialiseerde opleidingen in technische richtingen. “We hebben al heel wat technische scholen voorzien van VR-brillen inclusief een pc in de vorm van een rugzak, zodat ze vrij kunnen bewegen zonder kabels”, zegt Matias.

“De pc in de rugzak is bijzonder krachtig en bijgevolg niet echt goedkoop, maar het laat bijvoorbeeld wel toe om virtueel CAD-tekeningen te analyseren of om door een eigen gebouwde 3D-omgeving te wandelen. Denk daarbij aan studies zoals architectuur of bouwkundig tekenaar. De hardware is niet goedkoop, maar een klaslokaal voorzien van meerder hardwaresets laat toe om heel wat studenten een VR-ervaring te geven.”

Ik denk niet dat we binnen 20 jaar ineens in hologrammen gaan werken.

Wanneer we aan Matias vragen om 20 jaar verder in de toekomst te kijken, twijfelt hij aan radicale vernieuwingen. “Ik denk niet dat we ineens in hologrammen gaan werken ofzo. Ik verwacht eerder een graduele evolutie van wat er vandaag al mogelijk is. Alles wat we zullen gebruiken in de toekomst zal een mix zijn van allerlei oplossingen, niet één iets dat alles zal regeren.”

Tot slot lacht hij de concurrentie en competitie tussen alle laptopfabrikanten een beetje weg. “We moeten met zijn allen nog zoveel doen, waardoor we elkaar meer helpen dan echt beconcurreren. Technologie is belangrijk en als we een student daarmee kunnen helpen, is dat het allerbelangrijkste voor mij.”

Dit is een redactionele bijdrage in samenwerking met HP. Voor meer informatie over hun oplossingen kan je hier terecht.