Spelenderwijs leren met Baamboozle

- Ilene Langen

Met het Baamboozle-leerplatform ontwerp of kies je spelletjes om in de klas te gebruiken. Zo leren leerlingen spelenderwijs en op een interactieve manier bij. Je kan kiezen voor de gratis of betalende versie van het platform.

Baamboozle is een op spelletjes gebaseerd online leerplatform voor in de klas en erbuiten. Het platform is makkelijk in gebruik en werkt ook op oudere toestellen. Iedereen kan dus quizjes of puzzels ontwerpen voor zijn of haar leerlingen. Bovendien vind je meer dan een half miljoen reeds afgewerkte spelletjes, klaar voor gebruik.

Ook op afstand

Baamboozle is niet alleen beschikbaar om in de klas te spelen, maar kan ook online gebruikt worden. Aangezien leerlingen toegang krijgen tot het platform vanop vrijwel elk toestel, kunnen ze eender waar en wanneer leren.

Je kan dus met de hele klasgroep quizzen, maar ook een kleine toets opstellen als huiswerk. Op die manier kunnen leerlingen ook thuis spelenderwijs kennis oefenen.   

Baamboozle vb
Bron: Baamboozle

Account met mogelijkheden

Om het platform ten volle te kunnen benutten, maak je best een account aan. Dit kan gratis, maar Baamboozle+ is betalend. Deze optie gebruik je voor 7,99 dollar per maand. Daar krijg je onder andere meer teams, meerkeuzevragen en geen reclame voor in de plaats.

Hoe werkt het?

Bij het maken van een spel of quiz, kan je kiezen tussen vier verschillende opties. ‘Play’ laat je toe om vier-op-een-rij of memory-spelletjes te spelen. ‘Study’ zorgt ervoor dat leerlingen kunnen kiezen tussen een juiste of foute optie. ‘Slideshow’ voorziet een presentatie van afbeeldingen en tekst, en ‘Edit’ staat je toe om te bewerken waar nodig.

Je kan je klas in groepjes verdelen om tegen elkaar te spelen. Baamboozle houdt de score van leerlingen bij, zodat je kan zien wie bepaalde leerstof al goed beheerst. Gemaakte spelletjes kan je opslaan in een mappenbibliotheek.

lees ook

Gamification van onderwijs: doen, of toch maar niet?