Nieuw leerplatform iDiddit geeft leerkracht alle vrijheid 

- David Van Waeyenberghe

Educatieve uitgeverij Van In heeft het leerplatform Diddit vernieuwd. Vanaf volgend schooljaar biedt iDiddit de leerkrachten alle keuzemogelijkheden over de manier van lesgeven. Alle leermethodes, te beginnen met het vijfde middelbaar, zullen zowel digitaal als klassiek beschikbaar zijn. Van In geeft tegelijk de opvolging van klassen en leerlingen een upgrade.  

Eind januari sijpelde het nieuws door dat uitgeverij Van In het leerplatform Diddit in een nieuw jasje zou steken. De uitgeverij geeft vanaf vandaag, woensdag 15 maart, zeven infosessies over heel Vlaanderen. Liefst 3.000 leerkrachten en directeurs schreven zich in voor zo een sessie. Het toont aan dat het nieuwe platform op zijn minst interesse opwekt. Schoolit sprak aan de vooravond van de eerste sessie met Managing director Vicky Adriaensen en Product manager Ellen Laumans.  

Inspelen op vraag 

Van In biedt al meer dan een decennium het leerplatform Bingel aan voor het lager onderwijs. Acht jaar geleden startte de uitgeverij met het Diddit-platform. “Het vertrekpunt is altijd de papieren versie geweest, aangevuld met digitale leermiddelen”, legt Vicky Adriaensen uit. “Sinds de coronapandemie zijn drempels verpulverd en is de nood aan en intensiteit van digitale middelen veranderd. Ook de ontwikkeling ervan kwam in een stroomversnelling. Dat alles zorgde ervoor dat we een fundamentele doorstart nodig hadden.” 

Het vernieuwde platform is er ook gekomen op vraag van de leerkrachten zelf. “We staan constant in contact met de leerkrachten én leerlingen. Van alle middelbare scholen gebruikt driekwart (75 procent of ongeveer 750 scholen) nu het Diddit-platform. We spreken dus over ruim 54.000 leerlingen waarvoor we een optimaal leerplatform willen creëren. Sinds 2015 is het platform geëvolueerd naar een hybride platform met veel technische mogelijkheden. Met iDiddit trekken we die lijn helemaal door.” 

Leraar kiest uitgangspunt 

Voor het nieuwe platform wisselt Van In het geweer van schouder. Het vertrekpunt is niet automatisch het papieren handboek. “Het is de leerkracht die zelf bepaalt wat het vertrekpunt is. Alle leermethodes zijn volledig digitaal als klassiek verkrijgbaar. De leraar kan zelf bepalen hoe en wanneer hij gaat voor digitaal, klassiek of hybride”, vult Ellen Laumans aan. “Naargelang de materie kan de leerkracht eenvoudig switchen via de modulaire insteek.” 

De uitgeverij is al een tijdje bezig met de implementatie van iDiddit, zo blijkt. “Voorbereiding is key”, weet Laumans. “We zijn al twee jaar bezig met de veranderingen en daarbij stonden we altijd in nauw contact met de leerkrachten. Het leerplatform is een traject voor hen want ze kunnen zelf hun leermethodes opschalen door bijvoorbeeld hoofdstukken toe te voegen, volgordes te veranderen of vakoverschrijdend werken door uit andere methodes zaken toe te voegen. Als ontwikkelaar gaan we samen met de leraar op pad om voor hun de beste methode te vinden.” 

Dashboarding 

Om de progressie en leergroei van de leerlingen beter te kunnen monitoren, heeft Van In het dashboard mee vernieuwd. De leerkracht kan in een oogopslag de resultaten van oefeningen, opdrachten en toetsen opvolgen. Dat kan zelfs in realtime, nog voor de leerling de opdracht heeft ingediend. “Vergelijk het met een dashboard van een auto”, legt Vicky Adriaensen uit. “Vroeger kon je de benzinestand, snelheid en toerental zien. Intussen zijn heel wat andere parameters beschikbaar voor de chauffeur.” 

Op eenzelfde manier heeft Van In het dashboarding binnen iDiddit aangepakt. “Leerkrachten zien meteen hoe een klas of leerling het doet. Die personalisatie heeft veel voordelen. Eén ervan is dat de leraar automatisch remediëring kan voorzien. Bovendien zijn de inhouden gekoppeld aan de leerplandoelen, waardoor de leerkracht snel kan zien waar een bepaalde leerling nog aan moet werken om bepaalde doelen te halen.” 

screenshot iDiddit

Trapsgewijze invoering 

Het vernieuwde platform is vanaf het nieuwe schooljaar beschikbaar voor het vijfde middelbaar. In een latere fase zal iDiddit worden uitgerold naar de andere jaren. Het leerplatform is full responsive op alle toestellen. “Dat zorgt voor een groter gebruiksgemak bij leerkrachten en leerlingen. Iedereen kan van eender waar op eender welk toestel aan de slag. We hebben elk systeem afgetoetst zodat het een handig platform is voor elke gebruiker”, aldus Ellen Laumans.  

Het platform is een vervolg op Diddit, waar de leerkracht sowieso al eigen accenten kon leggen. In iDiddit gaat Van In een stap verder met onder andere de integratie van BookWidgets. “Leerkrachten bepalen zelf of ze tekstblokken toevoegen, maar ook multimedia of andere content. Het grote voordeel is ook dat het platform, omdat het ook 100 procent digitaal is, constant kan worden aangepast. Wanneer een bepaalde leerlijn veranderd, dan kunnen we heel snel op de bal spelen en dat is uiteraard in het voordeel van de leerkracht.” 

lees ook

In ‘Klas van de Toekomst’ slaan nieuwe technieken en klassiek leren handen in elkaar

Infosessies en opvolgmomenten 

De eerste infosessie vindt vandaag plaats in de Gentse Ghelamco Arena. Nadien volgen tot 30 maart zes bijkomende sessies. “We willen de leerkrachten zo goed mogelijk begeleiden. De zeven infosessies zijn naast informatief ook heel belangrijk als netwerkmoment. Naast de infosessies blijven we ook de leerkrachten en directeurs ondersteunen met onze ‘start to (i)Diddit’-summer academy. En tijdens het schooljaar staan we altijd klaar voor opvolging.” 

Belangrijk om weten: iDiddit vervangt niet per direct Diddit. “Zoals aangegeven starten we met het vijfde middelbaar. Beide platformen zullen nog een tijd samen beschikbaar zijn en dus blijven we ook inzetten op de ontwikkeling van Diddit. Leerkrachten en leerlingen die de overstap naar iDiddit maken, kunnen trouwens inloggen met hun gebruikelijke gegevens. We voorzien naast de infomomenten ook nog een uitgebreide handleiding, instructievideo’s en een interactieve rondleiding”, besluit Vicky Adriaensen.