Meer ‘tech’ in de klas dankzij deze tools

- Ilene Langen

Nu technologie zijn plaats inneemt in het onderwijs, vind je overal leuke apps of platformen om in de klas te gebruiken. Wij lijsten er enkele voor je op.

Hoewel het een heuse stap lijkt om technologie in de klas te gebruiken, hoeft het niet moeilijk te zijn. Tegenwoordig vind je overal interessante apps die de nieuwsgierigheid van je leerlingen – en van jou – prikkelen. Wij geven je enkele voorbeelden mee, zodat je alleen nog maar hoeft te kiezen.

Kahoot!

De meesten onder jullie zullen Kahoot! wel kennen: hét platform voor educatieve games. Met de app kan je snel spelletjes, een quiz of een bevraging creëren voor je leerlingen. Je kan ervoor kiezen om de games in groep of individueel te spelen.

Prezi

Dankzij Prezi til je presentaties zoals spreekbeurten naar een hoger niveau. De tool laat je via het internet een leuke – en visueel interessante – presentatie in elkaar boksen, maar ook video’s opnemen of interactieve documenten maken.

Venngage

Via Venngage kan je data in een mooi en duidelijk jasje gieten, wanneer je bepaalde onderzoeken of moeilijke leerstof wil overbrengen. Voor leerlingen uit het secundair of hoger onderwijs kan deze app ook heel wat mogelijkheden bieden. Denk maar aan het maken van een poster rond een specifiek onderwerp.

Plickers

Met Plickers kan je via één toestel leuke quizjes doen in de klas. Zo kan je gemakkelijk zien wie de leerstof al begrepen heeft en wie nog niet. Leerlingen krijgen een kaart in de hand die ze in verschillende richtingen moeten draaien om het juiste antwoord te geven. Wanneer je de kaarten scant, ontvang je de resultaten van de hele klas op jouw toestel. De data kan je gebruiken om je lessen aan te passen aan het niveau van de klas.

Perchang

Perchang is een STEM-gebaseerd spel waarbij leerlingen een bal naar een specifiek doel moeten brengen. De levels worden steeds moeilijker, maar je kan wel de rode en blauwe aanwijzingen gebruiken om hogerop te raken.

Sololearn

Met Sololearn kan je leren coderen op verschillende manieren. Wil je graag meer weten over Python, Java of CSS? Informatie vind je in lessen, oefeningen maar ook in de ‘playground’.

Book Creator

Met Book Creator kan je als leerkracht je eigen e-book maken om aan je leerlingen of studenten uit te delen. Zo voorzie je op een leuke manier documentjes of werkblaadjes in de klas. Denk maar aan het maken van een eigen krant of tijdschrift.


Lees ook: Gamification van onderwijs: doen, of toch maar niet? – Schoolit