How to tool-uurtjes helpen leerkrachten door EdTech-landschap

- David Van Waeyenberghe

De onlinesessies zoomen in op één of meerdere tools van het i-Learnplatform. Omdat de tijd van leerkrachten kostbaar is, kiest i-Learn voor sessies van een uurtje die de leerkrachten op weg kunnen helpen bij het gebruik van een bepaalde tool.

In 2019 investeerde de Vlaamse overheid liefst 20 miljoen euro in i-Learn, het portaal waar leerkrachten lesmethoden en andere digitale tools kunnen vinden. Het platform biedt die leerkrachten intussen al meer dan 50 didactische tools aan. Toch weten scholen en leerkrachten vaak niet welke tool het best bij hun past, laat staan hoe ze er mee aan de slag moeten. Het is om die reden dat i-Learn de ‘How to tool-uurtjes’ in het leven heeft geroepen.

Korte hands-on sessies

“We kiezen voor korte hands-on sessies omdat de tijd van leerkrachten heel kostbaar is”, zegt Sarah Doumen, communicatieverantwoordelijke van i-Learn. “Nog te vaak merken we dat scholen en leerkrachten niet goed kunnen kiezen welke tools bij hun passen. Bovendien moeten ze er nog mee leren werken ook. Daarom willen we enkele tools voorstellen in praktische vormingen die ongeveer een uur duren.”

De eerste How to tool-uurtjes vonden al plaats en handelden over BookWidgets, Junior Einstein, InterNED en Boekies. I-Learn voorziet de komende weken sessies over:

  • DigiTAAL werkboek (7 februari)
  • La Digitale (10 februari)
  • Digitale Methode (27 februari)
  • AssesslentQ (28 februari)
  • Wezooz Academy & FTRPRF (2 maart)
  • Xnapda, Oefen.be & Schooltv (6 maart)
  • Elena, Rekentuin & TaalZee (13 maart)

De how to tool-uurtjes blijven niet beperkt tot bovenstaande lijst. Leerkrachten die zelf een voorstel hebben, kunnen het thema via dit formulier aankaarten bij i-Learn. Meer info over de sessies en de manier van inschrijven is terug te vinden via de website van i-Learn.