Gebruik social media als onderwijsinstrument

- Jeroen Langendam

Social media zijn niet weg te denken uit het moderne leven. Gebruik het in de klas, om opdrachten nog spannender en boeiender te maken.

Scholieren en studenten hebben tegenwoordig allemaal een smartphone. Voor de jongere generaties is social media een niet weg te denken onderdeel van het leven. Deze online kanalen bieden hen de kans om hun verhaal digitaal te delen met de wereld, digitale storytelling. Waarom zouden we geen gebruik maken van de mogelijkheden van social media om opdrachten spannender en boeiender te maken?

Waarom social media gebruiken?

Voor veel mensen vormen social media het venster op de wereld.  Wanneer je besluit om social media onderdeel te maken van een (creatieve) opdracht sluit je aan bij de werkelijkheid. In een onderwijssetting kun je dan denken aan het delen van eigen (oorspronkelijk) werk met de buitenwereld. Hiervoor kan video, audio, social media en blogging worden ingezet.

Het biedt de leerling de kans om te oefenen met promotie en marketing en levert hen ook directe (en eerlijke feedback) op.

Hoe begin je met social media in het onderwijs

Flickr, Instagram, Twitter of Facebook? Het is verstandig om te beginnen met één platform. Kies het platform wat past bij de leerling én de opdracht. Als het de bedoeling is dat de projecten gedeeld worden met ouders, is het zinvol om het platform te kiezen waar ouders actief zijn. Wil je dat leerlingen hun werk delen met hun ‘peers’? Kijk dan waar ze zelf het liefste zijn?

Wees ook eerlijk naar jezelf, welk platform voelt voor jou ok aan? Welke gebruik je al? Om les te geven in het gebruik van een platform, moet je het zelf voldoende kennen.

Een voorbeeld: Instagram

Sommige leraren gebruiken Instagram in de klas. Ze vragen hun leerlingen om foto’s te posten van waar ze mee bezig zijn met een verklarend bijschrift. Doordat leerlingen elkaars posts zien, kunnen ze elkaar aansporen en aanmoedigen.

Het gebruik van social media om het geleerde te delen is een geweldige manier om leerlingen actief te betrekken bij hun eigen leerproces. Het verandert hen van passieve ‘onderwijsconsumenten’ in leerlingen die het heft in eigen hand nemen en zelf de verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen groei.