Eerlijker punten geven op school

- Fleur Arkesteijn

UGent, UAntwerpen en imec brengen D-PAC uit, een softwareprogramma dat met behulp van AI leerkrachten helpt een eerlijke beoordeling te geven over subjectieve werkjes, zoals spreekbeurten.

D-PAC staat voor Digital Platform for Assessment of Competences. De software richt zich op comparatief beoordelen, waarbij niet elk werkstuk afzonderlijk beoordeeld wordt, maar in vergelijking met willekeurig geselecteerde anderen. De digitale assessments zijn gebaseerd op bestaande methodes om na te kijken, en vergroot de schaal en het referentiekader waarmee vergeleken wordt.

Door meerdere combinaties te maken, wordt er een framework opgebouwd aan de hand van een statistisch model, dat steeds betrouwbaarder wordt naarmate meer beoordelingen ingevoerd worden.

Automatisering

Het platform automatiseert het statistische proces aan de achterkant. Door het raamwerk wordt de beoordeling objectiever en transparanter. Dezelfde techniek kan ook ingezet worden voor het beoordelen van sollicitaties, subsidiebeoordelingen en andere keuzes waarbij er meer subjectieve waarden worden geëvalueerd.

Voornamelijk voor vakken waarbij een objectieve beoordeling lastig is, en stereotypen en andere factoren onbewust een rol spelen, is de software een uitkomst, aldus de oprichter van D-PAC Maarten Goostens.
“Waarom verdient de ene tekening een zes en de andere een zeven? En krijgt een opstel een acht omdat het écht zo goed is, of omdat de leerkracht toevallig in een goede bui is? De reeds bewezen methode van comparatief beoordelen biedt hier een oplossing voor en dankzij D-PAC kan je ze nu ook eenvoudig toepassen.”

D-Pac is ontstaan uit het eerder genoemde samenwerkingsverband, waarbij verschillende onderzoekers samen werkten met softwareontwikkelaars. De ambitie is om de toepassing ook op andere scenario’s toe te passen.