Driekwart meer leerkrachten gebruiken dagelijks diddit

- David Van Waeyenberghe - 3 min

Uitgeverij Van In plukt de vruchten van geslaagde Summer Academies en ziet het aantal leerkrachten dat diddit dagelijks gebruikt stijgen met 72 procent.

De uitgeverij lanceerde in 2015 het digitaal leerplatform diddit voor secundair onderwijs, in navolging van bingel dat vier jaar eerder de digitalisering van het basis onderwijs op gang trok. Tijdens de coronapandemie zag Van In het gebruik explosief toenemen. Ook na de pandemie groeit het aantal leerkrachten dat dagelijks digitale leermiddelen gebruikt.

Summer Academy

Het leerplatform diddit is gericht op het secundair onderwijs. Leerkrachten van alle vakken kunnen (een deel van ) de les digitaal vorm geven. Op het platform vindt de leerkracht allerhande tools terug maar ook bord- en -boeken, lesmateriaal, opdrachten, evaluatietoetsen en de resultaten van de leerlingen.

Om de leerkrachten wegwijs te maken met verschillende nieuwe functies, organiseerde Van In afgelopen zomer 8 Summer Academies op verschillende locaties in Vlaanderen. Liefst 400 leerkrachten SO namen deel aan een Summer Academy. Zowel nieuwe als meer ervaren leerkrachten woonden die zomerklassen bij.  

Aantal gebruikers in de lift

Die opleidingsmomenten werpen mee hun vruchten, zo blijkt uit de gebruikscijfers in september. In vergelijking met vorig jaar maakten 2.560 leerkrachten dagelijks gebruik van diddit. Dat is een stijging van 1.070 gebruikers of 72 procent.  De uitgeverij verwacht dat het cijfer voor oktober nog een stuk hoger zal liggen. Vorig jaar zag Van In het aantal leerkrachten in oktober toenemen met de helft tegenover september.

Een andere reden voor de stijging is dat er nieuwe methodes zijn bijgekomen naar aanleiding van de onderwijshervorming. Op dit moment is diddit beschikbaar voor 54 verschillende methodes, van Aardrijkskunde over Economie en Engels tot Wetenschappen en Wiskunde. Bovendien kunnen leerkrachten die dat wensen een gratis diddit-workshop aanvragen (zie onderstaande video). Steeds meer leerkrachten ontdekken de mogelijkheden van blended lesgeven en evolueren dan ook vaker in die richting.

Leerkrachten maar zeker ook ICT-coördinatoren en ouders kunnen op de website van diddit terecht voor feedback, veelgestelde vragen, tips, bestellingen enzovoort. Ook de laatste nieuwtjes zijn zeker in de gaten te houden. Zo kunnen leerkrachten vanaf nu nog eenvoudiger klasgroepen en leerlingen terugvinden.